Print Email Facebook Twitter Hoe écht is een virtuele crisis? De rol van serious gaming in crisis- en rampenbestrijding Title Hoe écht is een virtuele crisis? De rol van serious gaming in crisis- en rampenbestrijding Author Harteveld, C. De Bruijne, M.L.C. Faculty Technology, Policy and Management Department Multi Actor Systems Date 2009-07-01 Abstract In het Bestuurskunde themanummer over ‘spelsimulaties’ in 1995 werd een visionair beeld geschetst van het experimenteel oefenen van ‘virtual reality’. In dit artikel analyseren we of deze toekomstvisie is uitgekomen. Wat is de rol van serious gaming in crisismanagement en rampenbestrijding? Hoe écht is zo’n virtuele crisis nu precies? We laten we aan de hand van het gedachtegoed van Karl Weick en de game Dijk Patrouille zien dat gaming een betekenisverlenende methode is. Een virtuele crisis blijkt ‘echter’ dan we vaak beseffen. En in de nabije toekomst kan serious gaming mogelijk ook ingezet worden om crisisbesluitvormers te trainen. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d58c89b2-c027-4f79-a74c-61b94cc3a265 Publisher Vereniging voor Bestuurskunde ISSN 0927-3387 Source Bestuurskunde, (3), 2009 Part of collection Institutional Repository Document type journal article Rights (c) 2009 Harteveld, C.De Bruijne, M.L.C. Files PDF Harteveld_2009.pdf 597.03 KB Close viewer /islandora/object/uuid:d58c89b2-c027-4f79-a74c-61b94cc3a265/datastream/OBJ/view