· · · Institutional Repository



Home · About · Disclaimer · Terms of use ·
   Options
 
Faculty:
Department:
Type:
Year:

Hoe écht is een virtuele crisis? De rol van serious gaming in crisis- en rampenbestrijding

Author: Harteveld, C. · De Bruijne, M.L.C.
Faculty:Technology, Policy and Management
Department:Multi Actor Systems
Type:Article/Letter to the Editor
Date:2009-07-01
Publisher: Vereniging voor Bestuurskunde
Source:Bestuurskunde, (3), 2009
ISSN: 0927-3387
Rights: (c) 2009 Harteveld, C. · De Bruijne, M.L.C.

Abstract

In het Bestuurskunde themanummer over ‘spelsimulaties’ in 1995 werd een visionair beeld geschetst van het experimenteel oefenen van ‘virtual reality’. In dit artikel analyseren we of deze toekomstvisie is uitgekomen. Wat is de rol van serious gaming in crisismanagement en rampenbestrijding? Hoe écht is zo’n virtuele crisis nu precies? We laten we aan de hand van het gedachtegoed van Karl Weick en de game Dijk Patrouille zien dat gaming een betekenisverlenende methode is. Een virtuele crisis blijkt ‘echter’ dan we vaak beseffen. En in de nabije toekomst kan serious gaming mogelijk ook ingezet worden om crisisbesluitvormers te trainen.

Content Viewer