Print Email Facebook Twitter Fuzzy Decision Support Systemen: Versie 1.3 Title Fuzzy Decision Support Systemen: Versie 1.3 Author Hoogendoorn, S.P. Van Zuylen, H.J. De Schutter, B. Hegyi, A. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport and Planning Date 2000-08-15 Abstract Rapport in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). De toenemende complexiteit van de regeltaak vereist de ontwikkeling van geavanceerde methodes voor het ondersteunen van de beheerstaak van operators in verkeerscentrales. Deze ondersteuning beoogt de operator in staat te stellen, het verkeersnetwerk op een meer efficiënte manier te regelen, bijvoorbeeld door coördinatie tussen de verschillende beschikbare beheersingsmaatregelen te realiseren. Gezien de perspectieven van vage logica (fuzzy logic) in beslissingsondersteunende systemen, wordt door de Technische Universiteit Delft (TUD) in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (AW-RWS) een 'fuzzy decision support systeem' (FDSS) ontwikkeld. Dit project vormt een onderdeel van het BOSS project. In dit document wordt het functioneel ontwerp van dit FDSS beschreven. Hierbij is uitgegaan van een logische structuur, gebaseerd op vage kennis- en beslisregels. De functies van het beslissingsondersteunend systeem zijn onderverdeeld in verschillende (deel-) taken. Bij het verrichten van een functie, worden één of meer van deze (deel-) taken uitgevoerd. De taken zijn onder meer het stellen van de diagnose en het doen van aanbevelingen, het geven van uitleg, het verwerven van informatie, het ontwerpen van maatregelen en het optimaliseren ervan, en het maken van een synthese van de mogelijke maatregelen. Voor deze taken worden verschillende taakstructuren ontworpen en toegelicht, met name voor de taak systeemanalyse (probleemidentificatie, simulatie en besturen van het systeem) en de deeltaak synthese van maatregelen, ofwel het maken van een maatregelscenario (specificatie, ontwerp, en samenstellen). De logische structuren gebruikt voor het vervatten van de beschikbare kennis (d.i. domeinkennis en kennisregels), worden in dit ontwerp zowel voor de systeemanalyse als het maken van maatregelscenarios, vage kennis- en beslisregels toegepast. Deze regels beschrijven zowel de problemen in het systeem en de daaruit volgende diagnose, als de aanbevolen maatregelscenario's die volgend uit het geïdentificeerde probleem en de betreffende diagnose. Ten aanzien van implementatiestructuren is gekozen voor vage sjablonen of fuzzy frames (kennis-, probleem- en regelsjablonen). De resulterende fuzzy frames kunnen op verschillende manieren worden gebruikt in het beslisproces: een regelframe kan worden gebruikt voor het bepalen van een regelscenario en het voorspellen van de verkeersafwikkeling in het netwerk, gegeven dit regelscenario. Subject verkeersmanagement To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:0c01a13f-952c-4b0a-967d-9c671352edae Publisher Delft University of Technology, Faculty Civil Engineering and Geosciences ISSN 0920-0592 Source LVV rapport, VK 2000.008 Part of collection Institutional Repository Document type report Rights (c) 2000 The Author(s)Delft University of Technology, Civil Engineering and Geosciences Files PDF Rapp_CT_VK_200-08.PDF 29.18 MB Close viewer /islandora/object/uuid:0c01a13f-952c-4b0a-967d-9c671352edae/datastream/OBJ/view