Print Email Facebook Twitter Het bepalen van de mechanische eigenschappen van waterbouwasfaltbeton door middel van een dynamische driepuntsbuigproef. Title Het bepalen van de mechanische eigenschappen van waterbouwasfaltbeton door middel van een dynamische driepuntsbuigproef. Author Montauban, C.C. Van de Ven, M.F.C. Project TAW A4 Asfalttoepassingen Date 1992-12-01 Abstract Asfaltbeton wordt veelvuldig toegepast als bekledingsmateriaal voor dijken. Bij het ontwerpen van bekledingen is de golfbelasting tijdens zware stormen een belangrijk gegeven. In de huidige berekening van de laagdikte speelt de dynamische buigtreksterkte van het asfalt bij relatief lage aantallen lastherhalingen een overheersende rol. Ook de dynamische stijfheid van het materiaal wordt ingevoerd. In Nederland is geen dynamische sterkte test voorhanden. Voor het ontwikkelen van een dergelijke methode is uitgegaan van een 3-puntsbuigproef, zoals die door Paulmann (Duitsland) wordt gebruikt. Beschreven wordt hoe de proef verder is ontwikkeld en welke problemen daarbij aan de orde zijn gekomen. Om in de toekomst visco-elastische berekeningen te kunnen maken is nagegaan of het bepalen van de initiële stijfheid en de fasehoek met de 3-puntsbuigproef mogelijk is. Uit vergelijkende metingen tussen 3- en 4-puntsbuigproeven blijkt dat de 3-puntsbuigproef niet wezenlijk andere resultaten oplevert (stijfheid, fasehoek) . Hieruit volgt dat de 3-puntsbuigproef in beginsel een geschikte methode is om de kwaliteit van asfaltbeton te bepalen. Resultaten van de vermoeiingssterkte, initiële stijfheid en fasehoek zijn vergeleken tussen nieuw en oud waterbouwasfaltbeton. Met deze data kan worden berekend of het ontwerp van een nieuwe bekleding deugt en kan tevens worden nagegaan wat de restlevensduur of reststerkte van de bekleding is. Hieruit kan in beginsel een methode worden ontwikkeld waarmee de faalkans van een asfaltbetonbekleding onder superstormcondities kan worden bepaald. Aanbevolen wordt het onderzoek te koppelen aan visuele inspecties, welke de plaats, de omvang en de ernst van schade aan bekledingen moet beschrijven. Subject AsfaltbekledingWaterbouwasfaltbetonSterkteDriepuntsbuigproef Classification TPG131332 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:3a348556-390d-41a1-8057-9f9d171a7c53 Publisher Rijkswaterstaat-DWW / NPC Source DWW-NPC Paper MAO-P-92079 voor 5th Eurobitume Congress, Juni 1993 Stockholm Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights (c) 1992 Rijkswaterstaat/NPC Files PDF Montauban-Ven-1992.pdf 8.45 MB Close viewer /islandora/object/uuid:3a348556-390d-41a1-8057-9f9d171a7c53/datastream/OBJ/view