Print Email Facebook Twitter De krachten en momenten op een 200.000 DWT tanker varend in variabele dwarsstroom Title De krachten en momenten op een 200.000 DWT tanker varend in variabele dwarsstroom Author Pinkster, J.A. Project Schepen in dwarsstroom Date 1979-11-01 Abstract In het kader van het onderzoekprogramma "Schepen in dwarsstroom" zijn door het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation in opdracht van de werkgroep "Schepen in dwarsstroom" modelproeven en berekeningen uitgevoerd ter bepaling van de stroomkrachten uitgeoefend op een vastgehouden model van een geladen 200.000 DWT tanker, varend met een constante snelheid in een plaatsafhankelijk dwarsstroomveld, op ondiep, in breedte onbeperkt, water. De modelproeven werden uitgevoerd op een waterdiepte, overeenkomstig met een waterdiepte-diepgangverhouding van 1,2. Twee dwarsstroompatronen werden betrokken bij het onderzoek, c.q. een 'langzaam' variërend dwarsstroomveld en een dwarsstroomveld bestaande uit sterk gepiekte stroomstoten. De stroomrichting was in alle gevallen nagenoeg loodrecht op de bewegingsrichting van het schip. Het doel van de modelproeven en de berekeningen was tweeledig: - Het meten van de, door een van plaats tot plaats variërend stroombeeld veroorzaakte, langskracht, dwarskracht en giermoment op het, met constante snelheid, varende schip. - Het toetsen van de uitkomsten van berekeningen van dezelfde grootheden aan de gemeten waarden. De berekeningen waren gebaseerd op de in het bassin ingestelde dwarsstroompatronen, gegevens omtrent de hydrodynamische krachten op een schip varend in stil water (de hydrodynamische coefficiënten) en het relatieve bewegingsprincipe. Dit principe veronderstelt dat de stroomkrachten op een schip varend in een variabele dwarsstroom, bepaald worden door de relatieve bewegingen van het schip ten opzichte van het ongestoorde stroombeeld. Uit vergelijkingen tussen metingen en berekeningen van de stroomkrachten blijkt dat: - Het niet mogelijk is een conclusie te trekken betreffende de nauwkeurigheid van de berekeningsmethode voor de langskracht. Het niveau van de langskracht variaties is te laag ten opzichte van verstoringen veroorzaakt door het meetsysteem. - Met de gevolgde berekeningsmethode het mogelijk is de dwarskracht op het schip redelijk goed te voorspellen in stroompatroon I. - De voorspelling van het giermoment redelijk goed is in grootte, maar in 'fase' consequent te zijn verschoven en wel zodanig dat de berekende waarden vóórlopen op de gemeten waarden. Dit verschijnsel verdient nadere bestudering. - Er dient op gewezen te worden dat de resultaten van de berekeningen afhankelijk zijn van de waarden van de coëfficiënten. De waarden van bepaalde coëfficiënten, bijvoorbeeld de toegevoegde massa coëfficiënten, kunnen afhankelijk zijn van de bewegingsfrequentie. Subject dwarsstroomkrachten op schepenhydrodynamische krachtenmodelproeven Classification TPC6000 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:3c7e231c-69d0-401b-8f89-7623c6cc6fd4 Publisher MARIN Source Netherlands Ship Model Basin (NSMB). Rapport No. 02135-1-GT Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights (c) 1979 MARIN Files PDF Pinkster1979.pdf 12.93 MB Close viewer /islandora/object/uuid:3c7e231c-69d0-401b-8f89-7623c6cc6fd4/datastream/OBJ/view