Print Email Facebook Twitter Dwarstransportmodellering m.b.v. Bailard, toegepast op de Voordelta Grevelingen monding Title Dwarstransportmodellering m.b.v. Bailard, toegepast op de Voordelta Grevelingen monding Author Nipius, K.G. Contributor Van de Graaff, J. (mentor) Roelvink, J.A. (mentor) Groenendijk, F.C. (mentor) Huisman, P. (mentor) Stive, M.J.F. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-06-01 Abstract De belangstelling voor het gebruik van de (natte) kustzone en de Noordzee als bouwlocatie is de laatste jaren sterk toegenomen. Zowel initiatiefnemers als de overheid zijn erbij gebaat dat effecten van de aanleg van kustplannen in voldoende mate kunnen worden voorspeld. De recente toename in belangstelling voor de lange termijn effecten in de morfologie heeft de ontwikkeling van morfologische modellen een enorme versnelling gegeven. Dit is de reden om studies uit te voeren naar geschiktheid van het modelinstrumentarium voor morfologische voorspellingen op lange termijn. Ook dwarstransportmodellering heeft daarbij de aandacht. Dwarstransporten spelen een belangrijke rol in de zandverdeling van een kustprofiel en zullen, hoe klein ook, zich op den duur uiten in een verandering van de kustlijnligging. In deze afstudeeropdracht wordt de bruikbaarheid van de dwarstransportformulering van Bailard onderzocht voor toepassing in een morfologisch 2D-model. Bailard beschrijft met zijn formulering niet alleen het transport in de gemiddelde stroomrichting, maar ook een asymmetrie-component in de golfvoortplantingsrichting. Ook wordt een transportcomponent veroorzaakt door de bodemhelling meegenomen. In dit afstudeeronderzoek is een 1D- of raaimodel uitgewerkt voor het modelleren van dwarstransport volgens de transportformule van Bailard. Met het 1D-model worden evenwichtsprofielen berekend en vergeleken met een profiel bij Delfland. Een evenwichtsprofiel kan worden gedefinieerd als een dwarsprofiel met een constante vorm die bereikt wordt wanneer het wordt blootgesteld aan constante golfhoogten en waterhoogten voor een onbepaald lange tijd. Er wordt dus geeist dat het tijdsgemiddeld transport overal in het profiel nul is. Met het 1D-model worden ook bodembewegingen berekend. Bij een bepaald golfbeeld en bodemligging berekent het 1D-model het lokale dwarstransport waaruit een nieuwe bodemligging wordt berekend. Op deze manier kan de bodemontwikkeling in de tijd gesimuleerd worden. Dit wordt toegepast op een raai dwars op de kust in het gebied Voordelta Grevelingen-monding. Om de juiste resultaten te verkrijgen voor het berekenen van het evenwichtsprofiel en de bodembeweging, blijkt onderlinge afregeling van de transporten door golfasymmetrie, (retour)stroom en bodemhelling nodig. Uit deze studie worden onder meer de volgende conclusies getrokken: - de verhouding tussen de transporten door golfasymmetrie en retourstroom is bepalend voor de vorm van een profiel, - het transport door de bodemhelling heeft weinig invloed op de vorm van het profiel, maar wel op de lengte-schaal van het profiel, - het onderzoek van het evenwichtsprofiel en de bodemontwikkeling geeft bij gebruik van het 1D-model geen eenduidig oordeel over de juiste afregeling van de aandelen in het totale transport. Gedetailleerder onderzoek in een 2D-model zal uitsluitsel moeten geven over de juiste afregeling van de aandelen in het totale dwarstransport. Subject cross shore transportsediment tranport To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:4935c303-0bc5-4694-8d80-5c876d29813f Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 Nipius, K.G. Files PDF Nipius.pdf 8.97 MB Close viewer /islandora/object/uuid:4935c303-0bc5-4694-8d80-5c876d29813f/datastream/OBJ/view