Print Email Facebook Twitter Openbaar vervoer op eigen benen: De vervoerkundige effecten van afschaffing van de exploitatiesubsidies aan openbaarvervoerbedrijven Title Openbaar vervoer op eigen benen: De vervoerkundige effecten van afschaffing van de exploitatiesubsidies aan openbaarvervoerbedrijven Author Van Goeverden, C.D. Schoemaker, T.J.H. Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Transport & Planning Date 2000-12-01 Abstract Rapport opgesteld door de Technische Universiteit Delft, Sectie Verkeerskunde in opdracht van Peeters Advies en Adviesdienst Verkeer en Vervoer. Het collectief openbaar vervoer kampt met grote financiële tekorten, welke gedekt worden door subsidies van de overheid. De tekorten zijn met name groot bij het stads- en streekvervoer. Eén van de redenen voor de slechte financiële prestatie is de zeer ongelijkmatige spreiding van de vervoervraag over ruimte en tijd. De grootste kostenposten zijn de kosten van het rijdend personeel en, met name bij het railvervoer, de kosten van voertuigbezit. Verlaging van deze kosten alsmede vergroting van de halte-afstanden zijn de meest effectieve maatregelen voor het reduceren van de kosten per plaatskilometer. Het stopzetten van de subsidieverlening hoeft niet te leiden tot een sterke inkrimping van het aanbod van openbaar vervoer. De grootste veranderingen zullen optreden in het stads- en streekvervoer, waarvan de prijs aanzienlijk omhoog zal gaan en de beschikbaarheid naar plaats zal afnemen. Ook zal het buiten de spits belangrijk drukker worden in de voertuigen. Het treinaanbod kan zonder noemenswaardige prijsverhoging zijn kwaliteit behouden, afgezien van de geplande toevoeging van een grofmazig HSL-net. Indien de vervoerbedrijven zich primair richten op een zo hoog mogelijke winst zal een verdere verslechtering van het openbaar-vervoeraanbod plaatsvinden. Mogelijk gaan de treintarieven dan wel flink omhoog, worden spoorlijnen en stations gesloten, en mag een daling van de beschikbaarheid naar tijd verwacht worden. De frequenties zullen omlaag gaan, terwijl in de dalperiodes het platteland en de wat kleinere steden geheel verstoken kunnen worden van ontsluitend openbaar vervoer. Subject openbaar vervoer To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:51444a8e-f2ca-49bf-aac0-667e36248326 Publisher Delft University of Technology, Faculty Civil Engineering and Geosciences ISSN 0920-0592 Source LVV rapport, VK 2000-012 Part of collection Institutional Repository Document type report Rights (c) 2000 Delft University of Technology, Faculty Civil Engineering and Geosciences Files PDF 200-12.pdf 36.18 MB Close viewer /islandora/object/uuid:51444a8e-f2ca-49bf-aac0-667e36248326/datastream/OBJ/view