Print Email Facebook Twitter TH en HTS: Verschillen in opleiding en beroep : een studie in opdracht van de landelijke coördinatie commissie TWO-HTO ten behoeve van voorlichting over de TH- en HTS-opleiding Title TH en HTS: Verschillen in opleiding en beroep : een studie in opdracht van de landelijke coördinatie commissie TWO-HTO ten behoeve van voorlichting over de TH- en HTS-opleiding Author de Jong, G.J. Klopman-Beyers, M. Roeleveld, J. Faculty Delft University of Technology Date 1981-12-31 Abstract De Landelijke Coördinatie Commissie TWO-HTO (LCC) heeft zich in de afgelopen jaren gericht op een koördinatie van het TWO en het HTO op onderwijskundig gebied. Uitgangspunt daarbij was dat het kennis nemen van elkaars onderwijskundige programma's, zowel wat de doelstellingen als wat de inhoud betreft, en het zo mogelijk afstemmen van de programma's op elkaar, een juiste allokatie van studenten in het technisch hoger onderwijs zouden kunnen bevorderen. Bovendien zou het ook voor studenten die een overstap van HTO naar TWO, of omgekeerd, overwegen uiterst nuttig zijn als zij een duidelijk zicht zouden kunnen krijgen op het eigene van de beide typen opleidingen. Om deze redenen heeft de LCC zich beijverd om een onderwijskundig verantwoord onderzoek te doen uitvoeren, met als doel de vergelijking van TWO en HTO op diverse aspekten. Het is met veel genoegen dat de commissie het resultaat van dit onderzoek, in de vorm van het rapport "TH en HTS, verschillen in opleiding en beroep", hierbij aanbiedt. Met dit rapport wordt een groot deel van die aspekten in kaart gebracht. Bij de inhoud van het rapport zou ik nog de volgende kanttekening willen maken. Het vergelijken van doelstellingen van twee verwante typen opleidingen is een vaak moeizame en soms gevoelige aangelegenheid, die aanleiding kan zijn tot steeds terugkerende diskussies over relevante en niet-relevante aspekten op dit gebied. In het voorliggende rapport is bewust geabstraheerd van dergelijke diskussies. Het naast elkaar bestaan van HTS-en en TH's is als gegeven beschouwd. Gevraagd is naar de mening over deze bestaande vormen van onderwijs aan de direkt en indirekt betrokkenen: docenten, studenten en het beroepenveld. Dit heeft geresulteerd in de registratie van opvattingen, waarmee veel en waardevolle informatie wordt gegeven over de wijze waarop het TH- en het HTS-onderwijs worden waargenomen, en de visie daarop vanuit het beroepenveld. Niet alleen mensen die zich bezig houden met voorlichting aan (toekomstige) studenten zouden hier hun voordeel mee kunnen doen. Ook zij die zich inzetten voor de ontwikkeling van hun eigen onderwijs, en streven naar een betere koördinatie van TWO en HTO, met behoud van eigen identiteit, zullen hopelijk baat hebben bij de gegevens van dit rapport. Aan de samenstellers van het rapport betuig ik namens de LCC gaarne onze dank. Subject Nederlandhoger technisch onderwijstechnisch hoger onderwijs To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:543a8a6a-0810-4ab1-b031-8e9ebc56ffcf Publisher Delftse Universitaire Pers Source LCC Rapportenreeks 1 Part of collection Institutional Repository Document type book Rights (c)1981 De Jong, G.J., Klopman-Beuers, M., Roeleveld, J. Files PDF 1688.pdf 16.57 MB Close viewer /islandora/object/uuid:543a8a6a-0810-4ab1-b031-8e9ebc56ffcf/datastream/OBJ/view