Print Email Facebook Twitter Ondergrondse aanleg metrolijn Rotterdam CS - Rodenrijs Title Ondergrondse aanleg metrolijn Rotterdam CS - Rodenrijs Author Kleinjan, J.A. Contributor Van Tol, A.F. (mentor) Bezuyen, K.G. (mentor) Polen, B. (mentor) Brassinga, H.E. (mentor) Hoos, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1994-08-01 Abstract Het rijk wil de groei van aantal autokilometers beperken. Zij verwacht namelijk tot het jaar 2015 een groei van dit aantal van 70%. De gemeente Rotterdam wil in dezelfde periode de groei in haar regio zelfs beperken tot 10 a 15%. Om de automobilist uit de auto te krijgen moet een hoogwaard openbaar vervoer worden gerealiseerd. In november 1989 is door de commissie openbaar vervoer een eerste verkenning gemaakt voor de verbetering van het openbaar vervoer door de aanleg van drie nieuwe metrolijnen. Een gedeelte van één van deze lijnen, de lijn Rotterdam CS - Rodenrijs, is onderwerp van dit afstudeerverslag. In het rapport 'project 3 metrotracés', uitgebracht in 1992, is voor deze lijn een bovengrondse ligging aanbevolen op basis van lagere kosten ten opzichte van een ondergrondse ligging. Om de volgende drie redenen worden in dit afstudeerverslag de mogelijkheden van een ondergrondse ligging nagegaan: - een betere stedebouwkundige inpasbaarheid ten opzicht van een bovengrondse ligging; - de doelstelling van de gemeente Rotterdam: het bewerkstelligen van een aantrekkelijk en duurzaam en vooral een veilig en gezond woon- en leefmilieu; - de vraag van de RET ( = Rotterdams openbaar vervoerbedrijf) naar de mogelijkheden van een ondergrondse ligging. In de voorstudie zijn, voor het tracégedeelte tussen de stations ter plaatse van de kruising van de Statenweg met de Stadhoudersweg (station Statenweg) en ter plaatse van het Van Limburg Stirumplein (station Van Limburg Stirumplein), twee bouwwijzen uitgewerkt om na te gaan of hiermee een ondergrondse ligging kan worden gerealiseerd. Deze bouwwijzen zijn: - vanaf het maaiveld in een open bouwkuip - schildmethode Subject bored tunnelsBlijdorpBerkel en Rodenrijsmetrotunnel To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:5b3f77cb-bb34-417d-b2eb-a96e5d08525d Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1994 Kleinjan, J.A. Files PDF Kleinjan_1994.pdf 33.51 MB Close viewer /islandora/object/uuid:5b3f77cb-bb34-417d-b2eb-a96e5d08525d/datastream/OBJ/view