Print Email Facebook Twitter Nautische beoordeling varianten tweede sluis Lith Title Nautische beoordeling varianten tweede sluis Lith Author Dijkstra, R.J. Date 1992-11-01 Abstract De huidige sluis bij Lith is gelegen in de Maas. Als gevolg van de beperkte kapaciteit ondervindt de scheepvaart reeds een aantal jaren veel hinder bij deze sluis. Dit manifesteert zich in lange wachttijden. Dit probleem zal aangepakt, worden door het bouwen van een tweede sluiskolk bij Lith. In dit kader zijn in eerdere studies van de Dienst Verkeerskunde de hoofdafmetingen en benodigde lengtes van de remmingwerken in de voorhavens bepaald. Met behulp van de hierin bepaalde resultaten zijn een drietal varianten ontworpen namelijk een noordvariant, een middenvariant en een zuidvariant. In deze notitie zullen bovengenoemde varianten beoordeeld worden vanuit, het nautisch oogpunt. Op verzoek van de opdrachtgever zal tevens een aangepaste nulvariant (de nul+variant) worden beoordeeld. Bij de nul+variant wordt, de huidige situatie uitgebreid met extra remmingwerken. Bij deze variant wordt de sluiskapaciteit dus niet uitgebreid. De nul+variant vormt geen reëel alternatief voor de problematiek bij Lith. In hoofdstuk 6 zijn de diverse varianten met de daarbij behorende voorhavens getoetst, aan de hand van de in hoofdstuk 5 gestelde eisen. Deze eisen zijn opgesteld aan de hand van de CVB-richtlijnen voor sluizen. Indien niet wordt voldaan aan deze eisen dan zal uit nader onderzoek moeten blijken of afwijken van de eisen in het desbetreffende geval toelaatbaar is. De resultaten van de toetsing worden in een matrix weergegeven, waarbij opgemerkt dient te worden dat dit geen 'harde' beoordeling is. Met de scores in de matrix kan geen eindscore worden verkregen door de resultaten te sommeren. Uit de matrix blijkt dat de noordvariant, nautisch gezien, het, beste voldoet,. De noordvariant steekt, daarbij ruim boven de midden- en de zuidvariant uit. De middenvariant, en de zuidvariant zijn, nautisch gezien, minder gunstig. De zuidvariant is daarbij iets gunstiger dan de middenvariant. Uit de matrix blijkt dat de midden- en de zuidvariant op een aantal punten slecht of onvoldoende voldoen aan de CVB-richtlijnen. Indien er wordt gekozen voor de midden- of de zuidvariant dan zal er nader onderzoek verricht moeten worden naar de 'nautische onvolkomenheden" uit bovenstaande matrix. Subject beoordelingsluisvariantensluisLithnautisch Classification TPL1000 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:6a3ee151-9203-4323-b258-93d4c8d9e427 Publisher Ministerie V&W Source Rijkswaterstaat. Dienst Verkeerskunde. Hoofdafdeling Scheepvaart. Notitie S91.229.05.3 Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights (c) Rijkswaterstaat Files PDF Nautische_beoordeling_var ... s_Lith.pdf 2.85 MB Close viewer /islandora/object/uuid:6a3ee151-9203-4323-b258-93d4c8d9e427/datastream/OBJ/view