Print Email Facebook Twitter Hoge sterkte betonnen schuiven in de stormvloedkering Oosterschelde Title Hoge sterkte betonnen schuiven in de stormvloedkering Oosterschelde Author Keuzenkamp, A.J.M. Contributor Bezuijen, K.G. (mentor) Van der Veen, C. (mentor) De Vries, J.T. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1998-01-01 Abstract De reden van dit haalbaarheidsonderzoek is het corrosieprobleem van de huidige stalen schuiven in de Stormvloedkering Oosterschelde. Tijdens de bouw van de kering bleek het verven van de schuiven een langdurig proces. Zozeer zelfs, dat men dreigde de officiele opening niet te gaan halen. In overleg met de aannemer is toen besloten een andere coating op de 32 betreffende schuiven aan te brengen die van mindere kwaliteit was, maar sneller droogde. Op 4 oktober 1986 is de opening volgens schema verlopen. In 1994 is men begonnen de 32 schuiven schoon te stralen en opnieuw van een bescherrningssysteem te voorzien. Men verwacht dat de schuiven met deze coating eens in de tien jaar een groot (dus duur) onderhoud moeten krijgen en dat na dertig jaar de schuiven volledig vervangen moeten worden. De eerste schuiven moeten al over een paar jaar worden vervangen omdat tegen de tijd dat men aan het onderhoud van deze schuiven toe is, deze al zover zijn gecorrodeerd alleen vervangen nog een optie is. Voldoende redenen om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar minder corrosiegevoelige betonnen schuiven.Het ontwerp van de schuif is slechts gemaakt met hoge sterkte lichtbeton. De ontwerpeisen die daarvoor zijn gebruikt zijn grotendeels de eisen, geldig voor hoge sterkte grindbeton. Slechts op een aantal punten zijn deze aangepast naar lichtbeton, omdat hiervoor nog geen norm beschikbaar is. Verder zijn de eindharren niet in detail gedimensioneerd, wat met name van belang is voor de inleiding van de krachten uit de hydraulische cilinders.Een betonnen schuif blijkt niet alleen technisch haalbaar, maar ook economisch goed te kunnen concurreren met de stalen schuiven. Wanneer de kostenbepaling van de betonnen schuif zeer ruim wordt opgezet, komen deze schuiven toch al snel een factor twee goedkoper uit een nieuw ontwerp van de stalen schuiven. De beperkte onderhoudskosten van het beton ten opzichte van het staal zijn daarbij nog niet meegenomen. Opgemerkt dient te worden dat het ontwerp voornamelijk is gebaseerd op de normen die gelden voor grindbeton, terwijl met lichtbeton is gewerkt vanwege het gebrek aan normen met betrekking tot het nieuwe lichtbeton. Verwacht wordt echter dat met beton met een iets lagere sterkte of een iets hoger volumiek gewicht ook tot een goed ontwerp gekomen moet kunnen worden.De studie heeft aangetoond dat een betonnen ontwerp een goed concurrerende optie is voor de stalen schuiven. Aanbevolen wordt zodoende direct een gedetailleerd ontwerp te maken in zowel B85, als Bi05 en wanneer mogelijk, zolang het verfwerk aan de huidige schuiven stop te zetten Subject high strength concretestorm surge barrierOosterscheldebarrier To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:7d55d039-64c2-493c-814f-214d78940ee0 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1998 Keuzenkamp, A.J.M. Files PDF Keuzenkamp.pdf 9.82 MB Close viewer /islandora/object/uuid:7d55d039-64c2-493c-814f-214d78940ee0/datastream/OBJ/view