Print Email Facebook Twitter Capaciteitsanalyse van de Prinses Margrietsluis in Lemmer Title Capaciteitsanalyse van de Prinses Margrietsluis in Lemmer Author Lamboo, M.C.T. Contributor Vellinga, T. (mentor) Verheij, H.J. (mentor) Daamen, W. (mentor) Wolters, M.A. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Programme CoMEM Date 2015-01-07 Abstract Dit rapport geeft een capaciteitsanalyse van de Prinses Margrietsluis in Lemmer (Friesland). De sluis met één kolk geeft toegang tot het Prinses Margrietkanaal / de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en vormt de op één na belangrijkste verbinding voor de recreatievaart tussen het IJsselmeer en de Friese Meren. Een relatief hoog aandeel van de 40.000 passages uit 2013 (53,6%) bestond uit recreatievaartuigen. Uit de laatste Nationale Markt- en CapaciteitsAnalyse, uitgevoerd door Rijkswaterstaat, is naar voren gekomen dat de Prinses Margrietsluis onder bepaalde economische scenario´s rond 2020 een capaciteitsknelpunt kan vormen voor het binnenvaartverkeer. Dit is voor Rijkswaterstaat, de beheerder van de sluis, reden voor het starten van een capaciteitsanalyse op een hoger detailniveau met een simulatiemodel, waaruit moet blijken wanneer en onder welke omstandigheden een capaciteitsknelpunt kan optreden. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van het simulatiemodel SIVAK II. Omdat dit model de afwikkeling van een groot aanbod recreatievaart zoals bij de Prinses Margrietsluis minder nauwkeurig simuleert, zijn enkele modelaanpassingen gedaan. Het toekomstige scheepvaartverkeer kan zich volgens verschillende scenario’s ontwikkelen. Om deze scenario’s te kunnen bepalen is een uitgebreide analyse gemaakt van de huidige verkeerstromen door de sluis en de samenhang met het omliggende gebied. Vervolgens is een toekomstanalyse gemaakt waarin gekeken is naar de mogelijke economische en regionale ontwikkelingen in de binnenvaart, de ontwikkelingen in de recreatievaart en de veranderingen in de infrastructuur. Er zijn 6 scenario´s bepaald voor de vlootverwachting in het jaar 2020, 2040 en 2065. Naast een analyse van de huidige sluis zijn ook verschillende alternatieve sluisconfiguraties onderzocht. In dit onderzoek is uitgegaan van de NoMo-passeertijdnorm van 45 minuten voor de binnenvaart en een passeertijdnorm van 75 minuten voor de recreatievaart. De NoMo-passeertijdnorm is maatgevend bij de Prinses Margrietsluis. Overschrijding van deze norm duidt op een inefficiënte scheepvaartafwikkeling en is een waarschuwing voor een naderend capaciteitsknelpunt. Een capaciteitsknelpunt ontstaat bij een gemiddelde passeertijd van meer dan 60 minuten voor binnenvaartverkeer. De ontwikkeling van de toekomstige verkeersintensiteit bij de sluis is sterk afhankelijk van het beschouwde scenario. Bij een hoge economische groei en een grote toename van de binnenvaartoverslag in de Eemshaven en de havens van Delfzijl wordt de norm al vóór 2020 overschreden en heeft de sluis dus onvoldoende capaciteit. Maar in het geval van lage economische groei wordt de norm tot 2065 niet overschreden en heeft de sluis wel voldoende capaciteit. De knelpuntenanalyse uit dit onderzoek wijst uit dat dit het belangrijkste knelpunt zal zijn voor het binnenvaartverkeer in Noord-Nederland. Omdat op korte termijn al een capaciteitstekort kan worden verwacht, blijft het monitoren van de passeertijden bij de sluis belangrijk. Wanneer blijkt dat de NoMo-passeertijdnorm wordt overschreden, dan is dit het moment om een vervolgstudie van hoger detailniveau te starten naar maatregelen die het ontstaan van een capaciteitsknelpunt bij de sluis kunnen voorkomen of uitstellen. Op basis van deze studie wordt een sluisconfiguratie met twee kolken en/of de ontvlechting van de recreatievaart via een alternatieve route aanbevolen. Beide maatregelen zorgen voor een aanzienlijke verlaging van de gemiddelde passeertijd. Subject sluiscapaciteitPrinses MargrietsluisSIVAKLemmerHoofdvaarweg Lemmer-DelfzijlPrinses Margrietkanaalbinnenvaartrecreatievaartlockcapacity analysisfriesland To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:8d65164c-1f1a-4016-877e-c1075bf2581d Coordinates 52.851320, 5.676581 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2015 Lamboo, M.C.T. Files PDF Capaciteitsanalyse_van_de ... Lamboo.pdf 12.26 MB Close viewer /islandora/object/uuid:8d65164c-1f1a-4016-877e-c1075bf2581d/datastream/OBJ/view