Print Email Facebook Twitter Veiligheid Nederland in Kaart: Tussenstand onderzoek overstromingsrisico's Title Veiligheid Nederland in Kaart: Tussenstand onderzoek overstromingsrisico's Author Anonymus, A. Project Veiligheid Nederland in Kaart Date 2005-11-01 Abstract Veiligheid Nederland in Kaart heeft een nieuwe methode ontwikkeld en toegepast om de gevolgen van overstromingen te berekenen. Voor drie dijkringen zijn de slachtoffers en de economische schade op gedetailleerde wijze berekend door rekening te houden met verschillende overstromingsscenario's. Voor de overige dijkringen zijn de gevolgen op meer globale wijze bepaald. Ook voor het bepalen van de overstromingskansen is een nieuwe methode toegepast. Essentie van de methode is dat verschillende zogenaamde faalmechanismen een overstroming in gang kunnen zetten: niet alleen extreem hoge waterstanden, maar ook instabiliteit van een dijk of het niet tijdig sluiten van een kunstwerk. Ieder faalmechanisme levert een kans op een overstroming op. De kansen op alle faalmechanismen samen bepalen de overstromingskans van een dijkring. Met deze methode zijn de overstromingskansen van 16 van de 53 dijkringen in kaart gebracht. De 16 dijkringen zijn zo gekozen dat zij samen een representatief beeld geven van de veiligheid in Nederland op het gebied van overstromingen. Uit de berekeningen blijkt ook waar de relatief zwakke plekken in de waterkeringen zitten. Voor het toepassen van de nieuwe methoden zijn veel gegevens nodig, onder meer over de ondergrond van dijken en kunstwerken. Deze gegevens zijn in een aantal gevallen met veel onzekerheden omgeven. Essentieel onderdeel van kansberekeningen is dat de grootte van de onzekerheid expliciet verwerkt wordt in de berekening. Hoe groter de onzekerheid, des te groter de kans. Nader onderzoek kan in een aantal gevallen de onzekerheid verkleinen. In dat geval zullen ook de overstromingskansen lager uitvallen. In de volgende fase van Veiligheid Nederland in Kaart zal dit onderzoek plaatsvinden. Dan pas kunnen de overstromingskansen op robuuste wijze vastgesteld worden. Subject overstromingsrisicowaterkeringendijkringfaalkans Classification TLE900300 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d357c88e-9145-438d-b167-a528b69f421c Publisher Rijkswaterstaat, DWW Source DWW-2005-074 ISBN 90-369-5602-1 Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights © 2005 Rijkswaterstaat Files PDF 79626920-Veiligheid-Neder ... sico-s.pdf 1.91 MB Close viewer /islandora/object/uuid:d357c88e-9145-438d-b167-a528b69f421c/datastream/OBJ/view