Print Email Facebook Twitter Bodemtransport en duinontwikkeling in de Rijntakken, bodempeilen hoogwater november 1998 Title Bodemtransport en duinontwikkeling in de Rijntakken, bodempeilen hoogwater november 1998 Author Wilbers, A.W.E. Corporate name TU Delft Date 1999-11-01 Abstract Het doel van alle bodempeilingen van duinpatronen tijdens hoogwaters in de Bovenrijn en Waal van de laatste tien jaar was het nauwkeurig be pal en van het bodemtransport met behulp van de duinverplaatsingsmethode (Engels: dune tracking). Vooral de transportverdeling rond het splitsingspunt bij de Pannerdensche Kop had speciale aandacht. Uit de onderzoeken van Wilbers (1997, 1998a, 1998b) bleek dat de transporten in de Waal bij Druten redelijk goed te bepalen waren. Rond de Pannerdensche Kop echter konden er geen of nauwelijks transporten worden berekend omdat de duinen klein waren en te snel migreerden tussen twee metingen. Wel werd er van de verschillende locaties in de Bovenrijn en Waal en Pannerdensch kanaal een duidelijk beeld van de duinontwikkelingen tijdens een hoog water verkregen. Met deze kennis van zaken in het achterhoofd werd door Rijkswaterstaat (RIZA en Directie Oost Nederland) besloten om nogmaals tijdens een hoogwater bodempeilingen te doen. Eind oktober 1998 diende zich een geschikt hoogwater aan. Met behulp van de nieuwste apparatuur (multibeam echosounders) aan boord van verschillende schepen werden er weken lang, twee maal per dag bodempeilingen gedaan in de Waal bij Beneden-Leeuwen en in de Bovenrijn-Waal en het Pannerdensch Kanaal rond de Pannerdensche Kop. In dit rapport worden de resultaten beschreven van de verwerking van de gemeten data voor het bepalen van het bodemtransport. Daarbij gaat de aandacht vooral uit naar de duinontwikkeling en het bodemtransport tijdens dit hoogwater. Daarnaast is ook de nodige aandacht besteed aan problemen die ontstonden bij het gebruik van multibeam data. Een belangrijk deel van deze problem en zijn uitgewerkt met behulp van een gevoeligheidsanalyse (Withers en Kleinhans, 1999). Door de hoge puntdichtheid van de multibeam data werd ingeschat dat het mogelijk moest zijn om de duinkarakteristieken en het bodemtransport per meter breedte van de rivier te bepalen. Bij de berekening van de duinontwikkeling en het bodemtransport is daarom extra aandacht besteed aan de verdeling daarvan over de breedte van de rivier. In hoofdstuk 2 wordt er een beschrijving gegeven van het hoogwater, de meetlocaties en de meetstrategie. Hoofdstuk 3 is onder verdeeld op grond van de 2 meetlocaties. Paragraaf 3.1 beschrijft de resultaten van de duinontwikkeling en het bodemtransport in de Waal bij BenedenLeeuwen. Paragraaf 3.2 beschrijft de resultaten rond de Pannerdensche Kop voor de drie afzonderlijke takken (Bovenrijn, Pannerdensch kanaal en de Waal). Hoofdstuk 4 bevat een discussie van de problemen, de duinontwikkeling en het bodemtransport. De informatie van de verschillende locaties wordt met elkaar vergeleken en er worden enkele conclusies getrokken. Deze conclusies worden samengevat in hoofdstuk 5 en tevens worden hier nog enkele belangrijke aanbevelingen gedaan die van belang zijn voor volgende meetcampagnes. Subject Waalbodemtransportrivierduinenhoogwatergolfbed load transport Classification TKJ4000 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:d93e36d9-6328-42c0-a92e-4d7714de5eb0 Publisher UU, IMAU (Universiteit van Utrecht) Source rapport ICG 99/10 Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights © 1999 Author Files PDF Wilbers-III.pdf 11.79 MB Close viewer /islandora/object/uuid:d93e36d9-6328-42c0-a92e-4d7714de5eb0/datastream/OBJ/view