Print Email Facebook Twitter Combi-terminal: Studie naar het toepassen van het combi-terminal concept op een moderne marine terminal Title Combi-terminal: Studie naar het toepassen van het combi-terminal concept op een moderne marine terminal Author Van de Veire, B. Contributor Ligteringen, H. (mentor) Vrijling, J.K. (mentor) Terpstra, J.D. (mentor) Groenveld, R. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1996-11-01 Abstract De kaden bij de marine containerterminals in Noord-Westeuropa hebben een lage bezettingsgraad. De investeringen in de kaden leveren daardoor een laag rendement op. Als oplossing voor dit probleem is het combi-terminal concept naar voren gekomen in de voorgaande studie "Innovatief kade-concept". Bij dit concept worden naast containerschepen ook andere zeeschepen aan de kade behandeld welke een ander produkt aanvoeren. Hiermee zijn de bezettingsgraden te verhogen en het rendement van de kade. Het concept is uitgewerkt voor een containerterminal in de Rotterdamse haven welke in 2007 operationeel moet zijn om de doorgroeiende containerstroom op te vangen. Een dergelijke terminal moet voldoen aan de nieuwste eisen van de gebruiker, met name de containerrederijen. De verwachting is dat deze met 8.000 TEU schepen de belangrijkste lijndiensten gaan onderhouden en eisen dat deze niet langer dan 24 uur in een haven mogen verblijven. Vanuit deze eis volgt de belangrijkste eis aan terminals, een ligplaatsproduktie zien te realiseren van 250 containers per uur. Door per ligplaats 5 twee-kat-kranen in te zetten welke geplaatst zijn op een verhoogde achterkraanbaan kan aan deze eis worden voldaan. Het rendement van een kade neemt dan ook toe doordat er 2,5 keer zoveel containers over de kade gaan in vergelijking met de huidige kaden waar 100 containers per uur per ligplaats over de kade gaan. De terminal moet daarnaast wel investeren in een opslagconcept met een hogere in- en uitslagcapaciteit. Binnen het gekozen concept wordt het rendement verder verhoogd door ook chemie- en olieprodukten over te slaan op de kade. Daarnaast is ook een opslag in de kade geïntegreerd waarin chemie- en/of olieprodukten kunnen worden opgeslagen. Hiermee kunnen ook extra inkomsten per meter kade binnenkomen. Op de Maasvlakte is een opslag in de kade het beste te realiseren door het toepassen van een ontlastconstructie. Deze constructie kan in een open bouwput gebouwd worden als er nog geen activiteiten plaatsvinden op het terminalterrein. De kosten van een dergelijke kade kunnen worden opgebracht door investeringen die gedaan moeten worden voor gelijkwaardige voorzieningen. De overlast voor de containerterminal is minimaal doordat de voorzieningen boven de grond beperkt blijven. Alleen een verhoogd platform met daarop laadarmen voor het behandelen van de tankers staat bovengronds per ligplaats opgesteld. Bij de terminal moet wel een aparte ondiepwaterkade worden aangelegd voor de behandeling van de binnenvaart die niet meer aan de zeekade wordt behandeld. De kadecapaciteit die over is wordt ingezet voor de behandeling van olie- en chemietankers. Nader onderzoek naar de bezetting van de kade en de te verwachten wachttijd en is noodzakelijk om de haalbaarheid met zekerheid vast te stellen. Afhankelijk daarvan kunnen ook de eisen worden vastgesteld die aan de containerschepen en de tankers worden gesteld. Als er dan een bezettingsgraad van 60% valt te realiseren is het concept van de combi-terminal haalbaar, ook op een moderne marine containerterminal. Subject marine terminalcontainer terminalquay wallmulti-purpose terminalport planning To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:df83c407-4b14-42eb-969e-2822c07c8e6a Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1996 Van de Veire, B. Files PDF vdVeire_1996.pdf 42.41 MB Close viewer /islandora/object/uuid:df83c407-4b14-42eb-969e-2822c07c8e6a/datastream/OBJ/view