Print Email Facebook Twitter Spoorzone Delft - Onderzoek naar de gevolgen van explosies in de spoortunnel en de mogelijkheden van bebouwing op de nieuwe tunnel Title Spoorzone Delft - Onderzoek naar de gevolgen van explosies in de spoortunnel en de mogelijkheden van bebouwing op de nieuwe tunnel Author Bruens, J. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) van Baars, S. (mentor) Jonkman, S.N. (mentor) Arends, G. (mentor) Delfgaauw, S. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Date 2004-01 Abstract Het spoorviaduct door Delft is een bron van ergernis voor omwonenden door de enorme geluidsoverlast en doordat het viaduct een visuele en fysieke barri is dwars door de stad. De gemeente Delft is daarom een politieke lobby gestart om het viaduct te vervangen door een spoortunnel. Daarbij zal de ruimte boven de tunnel opnieuw ingericht worden. In de plannen van de gemeente is er op de tunnel bebouwing geplaatst. Het doel van het onderzoek is te bepalen of de bebouwing op de tunnel beperkt wordt door het risico van explosies in de tunnel of andersom. Een complicerende factor bij het ontwerp en gebruik van de tunnel is dat het tracoor Delft gebruikt wordt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Indien de gevaarlijke stof vrijkomt, bestaat er het gevaar van een explosie. Dit kunnen gaswolkexplosies of BLEVEs zijn. In mijn afstudeeronderzoek heb ik in eerste instantie bepaald wat de kans op een explosie is. Vervolgens is bepaald wat de maximale explosiebelasting is die de tunnel op kan nemen. Hierbij is gebruik gemaakt van het ontwerp van de tunnel zoals dat door de betrokken partijen nu is opgesteld. In een volgende stap zijn de gevolgen voor de bebouwing op, naast en over de tunnel bepaald. Deze gevolgen zijn getoetst aan de externe risiconormen en uit de beschouwing blijkt, dat de tunnel met geplande bebouwing erop voldoet aan de externe veiligheidsnormen. Tot slot is er nog een analyse gedaan naar de mogelijk te nemen maatregelen om de kans op en de gevolgen van een explosie te verkleinen. To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:eb16ebdc-a60a-4555-8068-40023eeca766 Publisher TU Delft, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, Hydraulic Engineering Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2004 J. Bruens Files PDF 2004Bruens.PDF 13.25 MB Close viewer /islandora/object/uuid:eb16ebdc-a60a-4555-8068-40023eeca766/datastream/OBJ/view