Print Email Facebook Twitter Modellering zandtransport zeereep: Aanpassingslengtes, vegetatie en modelgevoeligheid Title Modellering zandtransport zeereep: Aanpassingslengtes, vegetatie en modelgevoeligheid Author Van Dijk, P. Project TAW/ENW Date 1996-04-01 Abstract In dit rapport wordt ingegaan op drie deelonderzoeken die zijn uitgevoerd in het kader van het TAWC-project 'Fysische modellering zeereepontwikkeling'. Doel van dit project is de ontwikkeling van een model waarmee effecten van beheersmaatregelen op de morfologische ontwikkeling van de zeereep kunnen worden voorspeld, teneinde het zeereepbeheer te optimaliseren. Een eerdere fase in dit project heeft geleid tot een eerste versie van het eolisch transportmodel SAFE (Simulation of Aeolian Foredune Evolution) en een stromingsmodel (HILL) voor de simulatie van het windveld over het duinprofiel. De drie deelonderzoeken zijn: (a) een studie naar de aanpassing van sedimenttransport bij ruimtelijke overgangen in evenwichtscondities, wat gekarakteriseerd wordt door de modelparameter 'aanpassingslengte'. Het onderzoek heeft geleid tot een uitdrukking voor de aanpassingslengte die geldt bij toenemend transport, als functie van de wrijvingssnelheid van de wind en de kritische wrijvingssnelheid (welke een functie is van onder andere de gemiddelde korreldiameter van het sediment). Voor de aanpassingslengte bij afnemend transport is op basis van een beperkte hoeveelheid informatie een constante waarde aangehouden van 3 m. Nader onderzoek hiernaar is echter gewenst. (b) veldmetingen in de zeereep voor de bepaling van vegetatieparameters die van belang zijn voor het SAFE-model. Er zijn gegevens verzameld over de geometrie van helm, biestarwegras en duinzwenkgras op drie zeereeplokaties. Deze gegevens, gecombineerd met metingen van de plantdichtheid (aantal per m2) zijn gebruikt voor het schatten van de 'frontal area index' (FAI, de belangrijkste vegetatieparameter in het SAFE-model). Daarnaast zijn metingen gedaan aan ruimtelijke patronen in de bedekkingsgraad en is een relatie gelegd tussen de bedekkingsgraad en FAI. Metingen aan de bedekkingsgraad kunnen dus worden gebruikt als modelinvoer. Alle verzamelde gegevens gelden voor de wintersituatie. Identieke metingen dienen te worden uitgevoerd tijdens het groeiseizoen. (c) een gevoeligheidsanalyse van SAFE 0.0. Er is per modelparameter of -variabele bepaald in welke range van waarden deze de modeluitkomsten het meest beïnvloedt. Er is hierbij onderscheid gemaakt tussen de invloed van de parameters op de grootte van het sedimenttransport en de invloed op de resulterende morfologie van het duinprofiel. Subject aeolian transportzeereepzandtransport Classification TLN100900 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:7318516b-dd38-4b1d-ba70-2ed1bc62c3d7 Publisher UvA Source CC96-24 Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights © 1996 UvA Files PDF TAW-UvA-1996-1.pdf 4.86 MB Close viewer /islandora/object/uuid:7318516b-dd38-4b1d-ba70-2ed1bc62c3d7/datastream/OBJ/view