Print Email Facebook Twitter Ontwerp van een jachthaven bij Hoek van Holland in Plan Waterman Title Ontwerp van een jachthaven bij Hoek van Holland in Plan Waterman Author Hazelhoff, M. Contributor Groenveld, R. (mentor) Booij, N. (mentor) Waterman, R.E. (mentor) Ligteringen, H. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 2001-07-01 Abstract De basis voor dit verslag is het principe "Bouwen met de Natuur" van ir. Svasek. Dit principe is later verder uitgewerkt door Dhr R.E. Waterman. Bouwen met de natuur houdt in dat bij het bouwen in de kustzone hoofdzakelijk gebruik wordt gemaakt van de in de natuur aanwezige materialen en krachten. Het gebruik van harde constructies wordt zoveel mogelijk vermeden, in plaats daarvan worden nieuwe stranden en duinen aangelegd ter bescherming van het achterland. Gebaseerd op bovengenoemd principe is het plan voor de kustuitbreiding tussen Hoek van Holland en Scheveningen. Een project waarbij het doel is om bij benadering de kustlijn van Nederland in de 16e/17e eeuw te herstellen. Gestreefd wordt naar een kustlijn die zich redelijk zelf in stand houdt, een dynamische evenwichtskust met een beperkte benodigde periodieke zandsuppletie. Helaas kan met voorkomen worden dat toch twee harde elementen in het ontwerp zijn opgenomen: de Noorderhavenpier bij Hoek van Holland en de havenpier van Scheveningen. In januari 1999 is het "Ontwikkelingsplan Waterwegcentrum Hoek van Holland aan Zee"verschenen van het projectteam waterwegcentrum Hoek van Holland. In dit plan wordt een nieuwe inrichting gemaakt voor Hoek van Holland met als doel: vergroten van de toeristische waarde van het gebied. Het ontwikkelingsplan stelt twee eisen aan de kustuitbreiding: De hoofdbestemming moet zijn toerisme, recreatie en woningen Een jachthaven met een open verbinding naar zee. De doelstelling van dit afstudeerproject is het ontwerpen van een jachthaven met een open verbinding naar zee. Deze jachthaven wordt aangelegd in de lagune die opgenomen is in het Plan Waterman. De jachthaven zal worden ontworpen voor 750 ligplaatsen, omdat dit aantalligplaatsen waarschijnlijk met meteen nodig is, wordt het aantalligplaatsen in twee fasen aangelegd. In de eerste fase worden 500 ligplaatsen aangelegd en wanneer nodig de overige 250. De toegang tot de lagune is geplaatst vlak ten noorden van de Noorderhavenpier, Door het drukke gebruik door de zeeschepen van de Nieuwe Waterweg is het onmogelijk de ingang in de Nieuwe Waterweg te leggen. Gekozen is om de ingang vlak ten noorden van de Noorderhavenpier te plaatsen om deze ook te gebruiken in het ontwerp voor de monding van de lagune. Subject beach developmentbeach reclamationmarina To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:a3b098be-b8d4-49e9-aa6e-638319bd9677 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2001 Hazelhoff, M. Files PDF Hazelhoff_M.pdf 13.41 MB Close viewer /islandora/object/uuid:a3b098be-b8d4-49e9-aa6e-638319bd9677/datastream/OBJ/view