Print Email Facebook Twitter Het overstromingsgevaar langs de wateren tussen het IJsselmeer en de Overijsselse Vecht Title Het overstromingsgevaar langs de wateren tussen het IJsselmeer en de Overijsselse Vecht Author Saathof, L.E.B. Verbeek, L.B. Contributor Van der Kolff, J. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1978-01-01 Abstract De afsluiting van de Zuiderzee had als voornaamste doel het creeren van. een zoetwatermeer, waarin gemakkelijk nieuwe landbouwgronden te verkrijgen waren. De afsluiting had tevens een gunstig effect op de veiligheid tegen overstromingsgevaar van de omliggende gebieden. Deze werden nu niet meer bedreigd door hoog opgestuwd zeewater (vooral bij noordwesterstorm was dit.het geval). Sommige gebieden, zoals delen van het Kampereiland, kwamen voordien nogal eens onder water te staan. De na de afsluiting ingepolderde gebieden deden het IJsselmeer steeds kleiner worden. De opwaaiingen werden daardoor in het algemeen geringer; echter met uitzondering van het Ketelmeer en het Zwarte Heer, daar zijn ze zelfs groter geworden. De veiligheid tegen overstroming, welke door de afsluiting dus groter was geworden, is daar als gevolg van de verschillende inpolderingen weer iets teruggelopen, i.t.t. de andere delen van het IJsselmeer. Over deze problematiek zijn aan de minister van verkeer en waterstaat in 1974 dan ook vragen gesteld, naar aanleiding van de destijds bijna gereed gekomen dijk van Enkhuizen naar Lelystad. De grootste toevoer van water naar het IJsselmeer vindt ook juist plaats in deze zuidoosthoek van het meer, via de IJssel en via het Zwarte Water, en deze veroorzaakt ook de nodige vervallen. Aangezien men in Nederland bezig is voor vele gebieden de overstromingskansen te verkleinen, zowel voor kustgebieden als voor gebieden langs de grote rivieren, is een nadere beschouwing over de aanwezige veiligheid langs deze delen van het IJsselmeer wenselijk. Door de provincie Overijssel is een meerjarenplan voor dijkverhoging opgesteld, dat ook dijken langs Ketelmeer en Zwarte Meer omvatte. - Aanleiding en doel onderzoek: 1. De sluiting van de dijk Enkhuizen-Lelystad, welke tevens voorlopig de laatste grote ingreep zal zijn m.b.t. oppervlak van het IJsselmeer, is voor ons aanleiding geweest om onderzoek te plegen naar de overstromingskansen in deze zuid-oosthoek van het IJsselmeer. Wanneer na het bepalen van de huidige veiligheid deze laag blijkt te zijn willen we ook nog alternatieven geven om deze te verhogen. Het overstromingsgevaar van het op bijlage 2 aangegeven gebied zal nader worden beschouwd in dit verslag. Daartoe zullen de dijken worden onderzocht langs het Ketelmeer, het Zwarte Heer, het Zwarte Hater en het gedeelte van de Vecht beneden de stuw te Vechterweerd. 2. Alhoewel een deel van het genoemde gebied ook blootstaat aan overstromingsgevaar van de IJssel wordt deze rivier geheel buiten beschouwing gelaten i.v.m. de hoeveelheid werk. Alleen de invloed van de IJsselafvoer op het IJsselmeerpeil wordt in beschouwing genomen. Extreme waterstandssituaties worden enerzijds veroorzaakt door een hoog IJsselmeerpeil èn door grote opwaaiing (met name bij NW-stormen), en anderzijds door een grote afvoer (vooral van de Vecht), welke ook hoge waterstanden als gevolg heeft. De relaties tussen deze drie factoren wordt besproken in par. III. I. Wanneer we de huidige veiligheid vastgesteld hebben, willen we voor enkele grotere veiligheden alternatieven aangeven om die te bereiken. Eén ervan wordt nader uitgewerkt nl. een hoogwaterkering nabij Ramspol in de Ramsgeul. Subject overstromingenKetelmeerIJsseldeltaOverijsselse Vecht To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:c3f9d418-c2f6-4fa0-aa68-551117a3a527 Coordinates 52.64, 6.00 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1978 Saathof, L.E.B.Verbeek, L.B. Files PDF Saatfhof1978-hoofdrapport.pdf 4.85 MB PDF Saatfhof1978-hoofdrapport ... jlagen.pdf 4.34 MB Close viewer /islandora/object/uuid:c3f9d418-c2f6-4fa0-aa68-551117a3a527/datastream/OBJ1/view