Print Email Facebook Twitter Zeetoegang IJmond: Planstudie Nieuwe zeesluis fase 1,Probleemanalyse & uitgangspunten, Milieutoets & MKBA - Rapport actualisatie vlootsamenstelling en capaciteitsmodel Title Zeetoegang IJmond: Planstudie Nieuwe zeesluis fase 1,Probleemanalyse & uitgangspunten, Milieutoets & MKBA - Rapport actualisatie vlootsamenstelling en capaciteitsmodel Author Boeyinga, J. Contributor Groenveld, R. De Boer, M. Project Sluis IJmuiden Date 2012-03-02 Abstract In opdracht van Rijkswaterstaat heeft een simulatiestudie plaatsgevonden gericht op de toekomstige capaciteit van het sluizencomplex Zeetoegang IJmond tussen zee en het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied. Hiertoe is een simulatiemodel gebruikt dat is ontwikkeld door PMSS (Port and Maritime Systems Simulation). Dit model is ontwikkeld ter beoordeling van de toegang tot de zeehavens in het Amsterdam-Noordzeekanaalgebied, waaronder het sluizencomplex IJmuiden. Dit model beslaat het gebied tussen de Kruispost en het zijkanaal C met het sluizencomplex bestaande uit de Noordersluis, de Middensluis en de Zuidersluis. De Kleine sluis is niet meegenomen. Ten behoeve van de capaciteitsberekeningen voor de toekomst is ook de Nieuwe Sluis in het model ingebouwd. In de capaciteitsstudie worden drie alternatieven voor het gebruik en 4 varianten voor de sluiskolkafmetingen onderzocht: - Nulalternatief: 1 op 1 vervanging van de Noordersluis (verwachte doorvoercapaciteit: 95 Miljoen ton / jaar) - Projectalternatief: Nieuwe zeesluis, Noordersluis buiten gebruik (verwachte doorvoercapaciteit 125 Miljoen ton per jaar) - Gevoeligheidsanalyse maximale capaciteit sluiscomplex: Nieuwe zeesluis, Noordersluis operationeel (gerenoveerd of vervangen) - Variant 1: 500 m lang, 65 m breed en NAP-18 m diep - Variant 2: 500 m lang, 70 m breed en NAP-17 m diep - Variant 3: 500 m lang, 60 m breed en NAP-18 m diep - Nulvariant: 400 m lang, 50 m breed en NAP-15 m diep. De gevoeligheidsanalyse optimale benutting havengebied en overslagcapaciteit met verwachte doorvoercapaciteit van ca. 140 miljoen ton per jaar is (nog) niet beschouwd. Het doel van deze studie is het toetsen of de opgestelde alternatieven en varianten met acceptabele wachttijden en bezettingsgraad van de sluis geaccommodeerd kunnen worden door het sluizencomplex. De relatie tussen wachttijd en capaciteit is ook van belang voor de MKBA. Daarnaast wordt het bijbehorende aantal te schuttingen onderzocht, opdat de milieueffecten bepaald kunnen worden. Subject IJmuidenwachttijdencapaciteitsberekening Classification TPL1000 To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:f336c807-e929-461d-af5d-3b3eb0145ae4 Publisher Rijkswaterstaat, Directie Noord-Holland Source rapport WPPROB-201100902-JBO-01 van DHV en IV-infra voor Rijkswaterstaat Noord Holland Part of collection Hydraulic Engineering Reports Document type report Rights © 2012 DHV en IV-infra Files PDF 18_Rapport_actualisatie_v ... smodel.pdf 1.76 MB Close viewer /islandora/object/uuid:f336c807-e929-461d-af5d-3b3eb0145ae4/datastream/OBJ/view