Landgedeelten van gezonken tunnels

More Info
expand_more

Abstract

De rijksoverheid heeft besloten dat een aantal oeververbindingen in de Randstad versneld moeten worden aangelegd. Hierbij wordt voor de financiering en exploitatie naar de "private sector" gekeken. De bouwtijd is hierin een centraal thema. In 1990 is door twee afstudeerders aan de Technische Universiteit Delft een studie verricht naar de haalbaarheid van de Amerikaanse tunnelbouwmethode in Europa. Deze studie heeft betrekking op het vervaardigen van tunnelelementen van een afzinktunnel, volgens de staal/beton methode. Hieruit blijkt dat voor dit gedeelte van een tunnel een aanzienlijke tijdsbesparing valt te realiseren. Voor effectuering van deze winst in de bouwtijd is het noodzakelijk dat ook andere werkzaamheden in eenzelfde tijdsbestek worden uitgevoerd. Dit betreft hoofdzakelijk de landgedeelten van de tunnel. Aan de hand van een oriënterend literatuuronderzoek zijn algemene aspecten bij landgedeelten van afzinktunnels geïnventariseerd. Mede op basis van de verzamelde informatie zijn alternatieven ontwikkeld voor de bouw van het landgedeelte. Eén hiervan is nader uitgewerkt als alternatief ontwerp voor Tunnel "de Noord". Dit ontwerp betreft het prefabriceren en drijvend vervoeren van een gedeelte van de open afrit (tunnelbak). Het resterende gedeelte van de afrit wordt gemaakt in een bouwkuip. opgebouwd uit een onderwaterbetonvloer en stalen damwandplanken. Het afgezonken gedeelte van de tunnel wordt gemaakt middels de staal/beton methode. Van de tunnelbak zijn enkele constructieve zaken bekeken. Het geheel is hierbij gebaseerd op de staal/beton methode. De fundering wordt gemaakt door, nadat de constructie op z'n tijdelijke fundering van vier vijzelpunten staat, deze middels betonnen trekpalen vast te zetten. De bouwtijd van de gehele tunnel kan door het toepassen van dit ontwerp op de case een half jaar (17 %) ingekort worden. De kosten verbonden aan uitvoering van het geheel zijn Mtl. 4.9 meer (1.6 %) dan het oorspronkelijke bedrag van Mtl. 300.-. Door het meenemen van de rente in een economische analyse die is opgesteld, blijkt dat de afweging positief uitvalt. Dit ontwerp is constructief mogelijk en economisch haalbaar. Het geheel biedt een goed alternatief voor de bouw van komende tunnels. Een beperkt vervolgonderzoek en nadere optimalisatie van het ontwerp is daarbij wel gewenst.