Betonblokken voor dijkbekleding

More Info
expand_more

Abstract

Door de Commissie Natte Waterbouw werd de behoefte gevoeld een literatuuronderzoek te verrichten betreffende het onderwerp "betonblokkenglooiing". Van elk relevant artikel over blokkenglooiingen werd een beknopte samenvatting gemaakt met een aantal belangrijke gegevens. Als essentiële gegevens kunnen worden genoemd: 1. de afmetingen van de blokken; 2. type blok (systeem of niet); 3. soortelijk gewicht en stuksgewicht van een blok; 4. betonsamenstelling, eventueel wapening; 5. plaats en wijze van fabricage (fabriek of in situ); 6. taludhelling en/of andere gegevens inzake het beloop; 7. samenstelling onderbouwen ondergrond bijvoorbeeld rechtstreeks op klei; op mijnsteen met uitvullaag van gebroken grind e.d. Verder grondmechanische gegevens van ondergrond; 8. plaats van toepassing: aan zee, rivier of binnenwater; 9. waterloopkundige gegevens zoals waterstanden, grondwaterstanden in dijkslichaam, golfhoogten, waterdoorlatendheid onderbouwen ,glooiing e.d.; 10. methode van aanbrengen en welke produkties; 11. welke schadegevallen, omvang en onder welke omstandigheden; 12. onderhoudskosten. In dit document worden de eerste resultaten verzameld. Er konden een aantal praktijk- of vuistregels worden vastgesteld: a. bekledingen aan open zee: 700 tot 1000 kg/m2 ; b. bekledingen aan Waddenkust en aan binnenwateren met sterke golf- en stromingsinvloeden: 300 tot 500 kg/m2; c. bekledingen aan binnenwateren (rivieren en kanalen): 200 tot 300 kg/m2. Bij betonstenen met vertikaalverband kunnen in het algemeen lagere vlakgewichten worden toegepast. Als algemene conclusie van het uitgevoerde literatuuronderzoek kan het volgende gesteld worden: "De keuze (type en afmetingen) van de tot op heden uitgevoerde blokkenglooiingen berusten alleen op ervaringsfeiten en op persoonlijk inzicht of voorkeur. Ontwerpcriteria hiervoor zijn niet voorhanden, zodat ieder ontwerp van een blokkenglooiing in feite technisch en economisch niet verantwoord kan zijn. De glooiing is òf over- òf ondergedimensioneerd. In beide gevallen zijn de totale kosten (investering + schadekosten + onderhoud) te hoog. Slechts bij toeval zal de keuze optimaal geweest zijn".