Print Email Facebook Twitter De invloed van zeegaten op de kust Title De invloed van zeegaten op de kust Author Smit, E.S.P. Contributor Bijker, E.W. (mentor) Bakker, W.T. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Programme kustwaterbouwkunde Date 1987-05-01 Abstract In deze notitie wordt in beginsel een beschouwing gegeven van de invloed die zeegaten hebben en hadden op het Hollandse kustlijnbeeld. De resultaten van dit onderzoek dienen een onderdeel te vormen van een sediment langs- en -dwarstransportmodel voor de gehele Hollandse kust. In dat kader leek het de auteur bij de aanvang van het huidige onderzoek interessant de fysische invloed van twee historische zeegaten, de Zijpe en het Heersdiep, op de (toenmalige) kustlijn te onderzoeken. Middels bepaling van buitendelta-configuraties zouden in een later stadium van het onderzoek (het stadium van het hiervóór genoemde integrale kustlijnmodel) de sedimenthoeveelheden kunnen worden berekend, die na het sluiten der gaten een rol hebben kunnen spelen in het gehele sedimenttransportpatroon ter plaatse van de aansluitende kust. De twee hiervóór aangehaalde getijde-openingen kwamen enkele honderden jaren geleden voor op de kaart van de kop van Noord-Holland (figuur 29), die als inspiratiebron van het huidige onderzoek heeft gefungeerd. De Zijpe en het Heersdiep worden behandeld als zijnde identiek (dus waar "Zijpe" wordt genoemd, kan "Zijpe en Heersdiep" worden gelezen). In het hiernavolgende worden de historische Zijpe en het tegenwoordige Eijerlandse Gat (het zeegat tussen Texel en Vlieland) met elkaar vergeleken. De auteur hanteert deze vergelijking, daar de waterbeweging in de beide kombergingsgebieden redelijk kan worden benaderd door die in een kort bekken (kort ten opzichte van de getijgolflengte), waarbij de waterstand ten gevolge van de getijbeweging in het gehele kombergingsgebied verticaal fluctueert (met andere woorden: op een bepaald tijdstip is de waterstand in elk punt van het bekken dezelfde). Als algemene opmerking kan worden gemaakt, dat in de notitie regelmatig Engelstalige termen worden gebezigd; de reden hiervan is dat zo'n Engelstalige term (met uitzondering van de hierna veelvuldig gebruikte term "inlet") vaak duidelijker de betekenis van iets aangeeft dan de Nederlandse vertaling hiervan, zonder dat dit de leesbaarheid van de notitie schaadt. Zie ook hoofdrapport: De rol van sedimentdwarstransport in de ontwikkeling van de Hollandse kust. Subject Hollandse kustzeegatenkustlijnsedimenttransport To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:038a3cfb-94d1-4187-a972-a00293f878e4 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1987 Smit, E.S.P. Files PDF Smit1987b.pdf 13.12 MB Close viewer /islandora/object/uuid:038a3cfb-94d1-4187-a972-a00293f878e4/datastream/OBJ/view