Statistische analyse van horizontale scheepsbewegingen in een toegangsgeul naar een haven

More Info
expand_more

Abstract

In hoofdstuk 1 wordt het doel van de studie geformuleerd en wordt de wijze aangeduid waarop getracht is de doeleinden te realiseren. Hoofdstuk 2 behandelt het bij deze studie gebruikte cijfermateriaal en de totstandkoming ervan. Allereerst wordt de simulator waarmee de proeven zijn uitgevoerd beschreven. Vervolgens komt de beschouwde situatie aan de orde alsmede het schip dat in de simulator is nagebootst. Tenslotte worden enkele bewerkingen besproken die zijn toegepast op de geregistreerde waarnemingen. In hoofdstuk 3 wordt een mogelijk stochastisch model voor de simulatorvaarten geintroduceerd en worden de parameters van dit model besproken. Hoofdstuk 4 beschrijft de toepassing van variantie- en regressieanalyse op de simulatorgegevens, ter toetsing van het in hoofdstuk drie geformuleerde model. In hoofdstuk 5 wordt nog een andere analysemethode beschreven, die toegepast is op de gegevens, namelijk de Box-Jenkins tijdreeksanalyse. Voor een loods-roerganger combinatie wordt een tweede orde autoregressief tijdreeksmodel vastgesteld. Hierna wordt een gewijzigd stochastisch model geformuleerd voor de vaarten door de bewuste loods-roerganger combinatie. Hoofdstuk 6 bevat beschrijvingen van een aantal methoden om kansen op geulrandoverschrijding te berekenen. De twee meest bruikbaar geachte methoden worden verder uitgewerkt voor de beschouwde situatie. Eén van deze twee maakt gebruik van het in hoofdstuk 5 geformuleerde stochastische model. In hoofdstuk 7 zijn de conclusies en aanbevelingen voor nader onderzoek vermeld.

Files