Print Email Facebook Twitter HSL kruising Oude Maas Title HSL kruising Oude Maas Author Oude Essink, M.P. Contributor Glerum, A. (mentor) Bezuyen, K.G. (mentor) Polen, B. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 1993-08-01 Abstract De (komst van) hoge snelheidslijnen in verschillende landen van Europa leiden in de nabije toekomst tot een Europees netwerk van hoge snelheidslijnen, waardoor een aantrekkelijk alternatief ontstaat voor het personenvervoer in Europa. Via het voorkeurtracé H moet aansluiting van de Randstad op dit netwerk plaatsvinden. Op het tracé H is het gebied rond de kruising met de Oude Maas bekeken. De op het landgedeelte mogelijke hoogteliggingsvarianten zijn tegen elkaar afgewogen. Zowel de "relatief goedkope" verhoogde spoorbaan, als de "milieuvriendelijke" ondiepe tunnel zijn hierbij als beste alternatieven naar voren gekomen. Een keuze tussen beide alternatieven zal op politiek niveau genomen moeten worden. De geboorde tunnelvariant is bij de afweging niet meegenomen, omdat deze variant niet volgens tracé H maar volgens een nog nader te bepalen rechtlijniger tracé zal lopen. Ook zijn verschillende bouwmethoden voor de kruising van de HSL met de Oude Maas bekeken. De afgezonken tunnel blijkt de beste bouwmethode voor realisatie van de kruising. De tunnelelementen worden in het nabij gelegen bouwdok Barendrecht gemaakt. Tegelijkertijd worden de op de oever te bouwen tunnelgedeelten en de open op- en afritten gerealiseerd. Daarna worden de tunnelelementen getransporteerd naar de afzinklokatie en tussen de oevergedeelten afgezonken in een van te voren gebaggerde zinksleuf. uit de mogelijkheden voor de realisatie van het open gedeelte van de op- en afrit is de open bak met uitstekende vloer, uitgevoerd in een open bouwput begrensd door bentonietcementschermen, als een goed alternatief naar voren gekomen. Deze is constructief en uitvoeringstechnisch verder uitgewerkt. De overgang van de open bak naar gesloten. tunnelgedeelte vindt plaats bij het punt waar de bovenkant van de vloer op NAP-10m ligt. Het op de oever gebouwde tunnelgedeelte zal doorgezet worden richting de Oude Maas tot daar, waar nog geen gevaar is voor opbarsten van de bouwput. Tenslotte is het probleem dat ontstaat bij het transport van de tunnelelementen van het bouwdok naar de afzinklokatie, bestudeerd. De diepgang van de elementen is namelijk groter dan de beschikbare waterdiepte. De oplossing voor dit probleem is gevonden, door het transport alleen te laten plaatsvinden bij een Hoog-Waterstand (in een getijcyclus) van NAP+0.85 m. Daarbij is over een gedeelte (200 meter) van de totale transportafstand (800 meter) enig baggerwerk nodig om de bodemdiepte van de Oude Maas te vergroten van NAP-10 m. tot NAP-10.6 m. Subject hoge snelheidslijnenHSLpersonenvervoerspoorbaanOude Maastunnel To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:5d39acd9-396d-4b3e-9cc3-edb6b47c86ab Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1993 Oude Essink, M.P. Files PDF Oude_Essink1993a.pdf 32.84 MB PDF Oude_Essink1993b.pdf 29.8 MB Close viewer /islandora/object/uuid:5d39acd9-396d-4b3e-9cc3-edb6b47c86ab/datastream/OBJ1/view