Crossing the Tigris river

Deel 2

More Info
expand_more

Abstract

Na een algemene inleiding, wordt in hoofdstuk 2 de afgezonken tunnel als bouwwijze behandeld. Omdat de Tigris een zeer groot sedimenttransport heeft, is het baggeren van een afzinkgeul zonder voorzorgsmaatregelen niet mogelijk. Daarom wordt gekozen voor het afzinken binnen de bescherming van een damwand. Het profiel voor deze damwand wordt berekend in paragraaf 2.2. Het blijkt dat alleen de zware profielen voldoen. Vervolgens wordt het transport van tunnelelementen behandeld; drijvend vermogen, en het, na het afzinken, blijven liggen. De sterkte van de afgezonken tunnel wordt berekend in paragraaf 2.6 en 2.7. Het blijkt dat de geëiste sterkte gehaald wordt met betonklasse B 22,5 en staalkwaliteit FeB 400. Als laatste wordt voor deze variant het funderen behandeld. In hoofdstuk 3 komt een tunnel gebouwd in den droge aan de orde. Omdat een waterafsluitende laag ontbreekt moet deze gerealiseerd worden d.m.v. een betonvloer op de bodem van de bouwput. De berekening van de verankering van deze vloer en de vloer zelf staat in paragraaf 3.3. Voor de droge bouwwijze wordt uitgegaan van een dubbele buistunnel. De sterkte hiervan wordt berekend m.b.v. hoekvervormings-vergelijkingen en het computerprogramma PLANE FRAME. Beide leveren identieke antwoorden op. De fundering van de tunnel geschiedt op de reeds aanwezige betonvloer. I.v.m. krimp van het beton worden tussen de tunnelelementen dilatatievoegen toegepast. Hoofdstuk 4 behandelt de schildtunnel. Hiervoor zijn twee methoden gebruikelijk; de doorpers-methode en de segmenten-methode. Een afweging van relevante criteria wordt gegeven, maar een keuze wordt niet bepaald. Voor wat betreft de ontgravingsmethodiek wordt gekozen voor het slurryschild. Wat betreft de sterkte-eisen wordt aangegeven wat de interaktie is tussen de tunnel en de grond. Een numerieke waarde wordt niet gegeven. De fundering van de schildtunnel wordt niet noodzakelijk geacht. Tot slot wordt in hoofdstuk 5 de in- en uitlaatwerken behahdeld. Doordat het water onder eigen verval door de tunnel stroomt, ontbreken pompen, schakeleenheden, etc. Hierdoor zijn het in- en uitlaatwerk van relatief simpele uitvoering.

Files