Notitie onderzoek asfaltdijkbekledingen 2012-2015

More Info
expand_more

Abstract

Ontwikkelingen van asfaltdijkbekledingen zijn: • Onverwachte snelle degradatie van oudere asfaltdijkbekleding. Circa 300 km asfaltdijkbekleding is ouder dan 30 jaar. Hiervan blijkt een deel onverwacht snel te kunnen degraderen. Het huidige beheer, toetsregels en inspecties brengen deze snelle achteruitgang niet of niet goed in kaart. Ook ontbreekt de kennis en ervaring hoe deze degradatie te voorkomen/uit te stellen; • Toenemende populariteit Open Steen Asfalt. De laatste 20 jaar is veel OSA aangelegd. Hiervan is weinig bekend. Dit houdt in dat voor Open Steen Asfalt de voorschriften voor de gedetailleerde toetsing niet zijn uitgewerkt. Er ontbreken beschrijvingen van voor de toetsing benodigde proeven en handleidingen voor inspectie en interpretatie. Tevens is er weinig bekend over de kwaliteit van het areaal open steen asfalt. Afgedekt OSA is een goed alternatief om overslagbestendige dijken te realiseren, wat al ruimschoots wordt toegepast; • Toetsing op Veiligheid. De toetsgrafieken voor Waterbouwasfaltbeton zijn gebaseerd op de aanname dat de bekleding minimaal 30 jaar meegaat (voor een goede aanlegkwaliteit). Voor oudere bekledingen zijn er uitgebreidere toetsregels, waarbij de materiaalkwaliteit in de tijd moet worden vastgesteld. De teruggang van de kwaliteit van het asfalt is echter een geleidelijk proces, d.w.z. treedt gedurende de gehele levensduur van het asfalt op, en hiervan is nog niet veel bekend. Langere perioden (meer dan 6 jaar) tussen opeen volgende toetsingen kunnen bijvoorbeeld met het huidige toetsinstrumentarium niet zonder meer worden overbrugd; • De teruggang van de kwaliteit van het asfalt is echter een geleidelijk proces, waarvan lang niet alles bekend is; • Verbeteringswerken. Naar aanleiding van Toetsing 3 zullen de nodige asfaltstrekkingen verbeterd moeten worden (inschatting orde 20 km). Gezien de leeftijdsopbouw mag verwacht worden dat er in de nabije toekomst in toenemende mate asfaltdijkbekledingen “op de schop/onder de frees” zullen moeten. Hierbij dient te worden opgemerkt dat vervanging/ reconstructie van asfaltdijkbekledingen duur is, circa € 1 miljoen per km.