Print Email Facebook Twitter Communicatie: Om problemen te voorkomen en op te lossen in de projectorganisatie Title Communicatie: Om problemen te voorkomen en op te lossen in de projectorganisatie Author Reniers, M.G.C.E. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) Arnold, A.G. (mentor) van den Berg, P. (mentor) Horstmeier, T.H.W. (mentor) Vos, C.J. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Date 2001-05-01 Abstract Dit afstudeerwerk is een verkennend onderzoek naar de rol van communicatie op projecten bij een grote aannemer. Is het mogelijk de prestatie van een projectorganisatie te verbeteren door de communicatie te verbeteren? In het begin van het onderzoek is de filosofie geweest een directe koppeling te vinden tussen het optreden van een fout of afwijking op een project en de oorzaak (en oplossing) in de communicatie op een project. Hiervoor heb ik een theoretisch onderzoek naar het optreden van afwijkingen en communicatie op een project in uitvoering bij een aannemer gedaan. Daarnaast heb ik interviews gedaan op een project dat bij HBG-Civiel in uitvoering is om met informatie uit de praktijk de theorie te toetsen. Tijdens het onderzoek is echter gebleken dat een directe koppeling niet te vinden is. Hiervoor zijn de volgende oorzaken aan te wijzen: 1) Het optreden van de afwijking, maar vooral de oorzaak, is (deels) vergeten waardoor de informatie niet helder is. 2) Men geeft niet snel volledige informatie over het optreden van een afwijking 3) Oorzaken zijn gekoppeld, hierdoor is het erg moeilijk volledig inzicht te krijgen in het optreden van afwijkingen. 4) Van alle gevolgen van (mis)communiceren zijn afwijkingen slechts een klein deel. Een veel breder deel van problemen wordt niet belicht. Er is in samenwerking met de begeleidende commissie besloten het onderzoek met een gewijzigde doelstelling voort te zetten. De volgende doelstelling wordt gebruikt: Het doen van een verkennend onderzoek naar de rol van communicatie in de uitvoering van grote civiele projecten en de relatie tussen communicatie en het optreden en het oplossen van problemen. De hypothese is: een betere communicatie in een projectorganisatie leidt tot een betere prestatie van de projectorganisatie. Om de prestatie van een organisatie te beoordelen worden prestatie indicatoren gebruikt. Om de communicatie van een organisatie te beoordelen worden communicatie indicatoren gebruikt. Uit een theoretisch onderzoek naar de prestatie van een organisatie volgen vier prestatie indicatoren, dit zijn: 1) Klanttevredenheid; 2) Aantal fouten bij productie; 3) Geld; 4) Tijd. De basis van het theoretisch onderzoek naar de communicatie in een organisatie is een tweedeling in communicatie. Communicatie is enerzijds het transporteren van informatie anderzijds is communicatie het transformeren van de sociale orde. Beide zijn gekoppe1d door de subjectieve betekenisgeving aan de informatie. Vanuit de theorie worden zestien factoren gedefinieerd die invloed hebben op de communicatie van een organisatie. Uit het theoretisch onderzoek naar communicatie en de interviews uit het eerste gedee1te van het onderzoek worden vier communicatie-indicatoren gedefinieerd. De vier communicatie indicatoren zijn: 1). Werksfeer; 2). Media gebruik; 3). Kleuring van werknemers; 4). De mix van forme1e en informe1e communicatie; Per indicator zijn er verschillende invloedsfactoren aan te wijzen. Subject building siteorganisationcommunicationproject organisation To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:8b32be21-7dd7-4a3f-9f98-b5f1a23f2f2f Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 2001 Reniers, M.G.C.E. Files PDF Reniers_M.G.C.E.PDF 4.63 MB Close viewer /islandora/object/uuid:8b32be21-7dd7-4a3f-9f98-b5f1a23f2f2f/datastream/OBJ/view