De haven van Rades (Tunesië)

More Info
expand_more

Abstract

Nabij Tunis, de hoofdstad van Tunesië (Noord-Afrika), bevinden zich drie haventerreinen die gezamenlijk het complex Tunis/La Goulette/Radès vormen. De haven van Tunis wordt binnenkort gesloten voor commercieel scheepvaartverkeer. De in 1986 geopende haven van Radès is opgebouwd uit twee aparte haventerreinen, een gespecialiseerd terrein voor de overslag van bulkgoederen en een general cargo-gedeelte voor de overslag van stukgoederen vervoerd door conventionele general cargo-schepen, ro-ro- en containerschepen. In 1993 bedroeg de hoeveelheid overgeslagen general cargo 1,1 miljoen ton. De vervoersprognoses voor de komende jaren duiden op een toename in transport over zee van goederen van en naar de haven van Radès. Met name op het gebied van ro-ro- en containeroverslag wordt een sterke toename verwacht, mede door de overname van een deel van de overslag van de haven van Tunis. In combinatie met de huidige lange wacht- en verblijftijden van schepen en goederen in deze haven, wordt aangenomen dat de haven dit aanbod in de toekomst niet meer zal kunnen verwerken. Om dit te voorkomen zal de haven van Radès zich verder moeten ontwikkelen en een aantal aanpassingen moeten ondergaan. In dit afstudeerwerk, dat wordt verricht in samenwerking met het ingenieursbureau DHV, wordt ingegaan op de ontwikkeling van het general cargo-deel van de haven van Radès. Aan de hand van de gesignaleerde huidige problemen en de verkeersprognose voor de komende jaren, wordt een masterplan opgesteld voor deze haven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een computersimulatiemodel, om op die wijze sneller en beter inzicht te krijgen in de gevolgen en effecten van bepaalde ingrepen.