Print Email Facebook Twitter Scheurvorming in cementgebonden funderingen op Schiphol Title Scheurvorming in cementgebonden funderingen op Schiphol Author Bruins, L. Contributor Vrijling, J.K. (mentor) Van Tol, A.F. (mentor) Faculty Civil Engineering and Geosciences Department Hydraulic Engineering Programme Geo-engineering Date 1995-09-01 Abstract Bij grote vliegtuigbelastingen zoals die voorkomen bij landingsbanen en platformen op Schiphol, wordt een cementgebonden fundering toegepast. Deze fundering dient tot spreiding van de belastingen naar de ondergrond, zodat de spanningen daar niet worden overschreden. Om scheurvorming in de fundering te reguleren wordt na verdichting een rooster gekerfd dat bij hoge trekspanningen zal doorscheuren. Hierdoor ontstaat een onregelmatige voeg die tijdens belasting de dwarskrachten tussen de nu ontstane platen moet overbrengen. Door het reguleren van de scheurvorming wordt getracht de vorming van minder grote platen te forceren zodat de scheurwijdte bij sterke afkoeling van de fundering beperkt blijft. Te wijde scheuren in de fundering kunnen anders doorschieten in de asfaltlaag wat wordt omschreven als reflectiescheurvorming. De cementgebonden fundering op Schiphol wordt in twee lagen aangelegt. Voor beide lagen wordt in totaal een verhardingstijd van 10 dagen voorgeschreven. Deze verhardingstijd heeft aanleiding gegeven tot discussie. Bij een snellere laagopbouw kunnen nieuwe werken eerder worden opgeleverd en kan na repararatiewerkzaamheden sneller worden heropend. Daarnaast zijn er uit de wegenbouw aanwijzingen dat er bij een directe asfaltering kwaliteitsvoordelen optreden. Zo zou door direkt asfalteren (tot 24 uur na aanleg) van de cementgebonden fundering de reflectiescheurvorming kunnen worden gereduceerd. Daarom is in dit onderzoek bepaald of het direct na elkaar aanbrengen van de verschillende lagen een positieve invloed zal hebben op de kwaliteit van de verhardingsconstructie. Voor de kwaliteit van de verhardingsconstructie is gekeken naar scheurvorming in de cementgebonden fundering die grotendeels bepalend is voor de scheurvorming (kwaliteit) in de asfaltlaag. Er is berekend dat bij scheurafstanden boven de 15 meter gevaar ontstaat voor reflectiescheurvorming in de asfaltlaag. Het is daarom van primair belang gebleken de scheurafstanden in de fundering onder de 15 meter te houden. Door de invloed van seizoens-temperatuurwisselingen zijn, ondanks het inkerven van de fundering, geen scheurafstanden onder de 35 meter te verwachten. Om eventuele additionele scheurvorming in de verhardingsfase te signaleren is de verhardingsfase, met het voor beton geschreven simulatieprogramma TEMPSPAN, gesimuleerd. Voor de simulatie van het verhardingproces zijn de eigenschappen van het slechts op Schiphol toegepaste cement gebonden granulaat d.m.v. proeven en metingen in kaart gebracht. Gebleken is dat ook in de verhardingsfase, nog bij direkte asfaltering, nog onder andere condities, additionele scheurvorming optreed. Om toch kleinere (gunstiger) scheurafstanden te verkrijgen zullen deze additionele scheuren door vliegtuigbelastingen, zettingen en klink moeten worden bewerkstelligd. Omdat dit onduidelijk te kwantificeren en moeilijk te reguleren mechanismen zijn, blijkt het beter de sterkte van de fundering te verlagen om zo de scheurafstand met een bepaalde zekerheid te kunnen forceren. Subject luchthavenrunwayfoundation To reference this document use: http://resolver.tudelft.nl/uuid:a3cf7b90-95f4-4b21-8d00-55a70afa4459 Part of collection Student theses Document type master thesis Rights (c) 1995 Bruins, L. Files PDF Bruins_19951.pdf 28.77 MB Close viewer /islandora/object/uuid:a3cf7b90-95f4-4b21-8d00-55a70afa4459/datastream/OBJ/view