Uitbreiding van het sluiscomplex te Panheel

More Info
expand_more

Abstract

Als vervolg op een hierbij behorend vooronderzoek wordt het ontwerp uitgewerkt voor een scheepslift bij Panheel in het kanaal Wessem-Nederweert. De liftconstructie is te verdelen in enkele onderdelen die aanwezig moeten zijn. Deze delen worden afzonderlijk beschouwd. Als eerste komt de draagconstructie aan de orde. Met gegevens uit de literatuur en een ontwerpboom worden drie bruikbare constructies gevonden, waarbij de keus uiteindelijk valt op het, gebruik van contragewichten aan draagkabels. De andere twee constructies zijn vlotters en hydraulische cilinders. Voor de bewegingsinstallatie worden weer alternatieven opgesteld welke alle verder worden uitgewerkt. Hierbij wordt ook de beveiliging van het evenwicht in de constructie betrokken. Uiteindelijk blijven vier min of meer gelijkwaardige alternatieven over: aandrijven van draagkabels via de kabelschijven - aparte kabels voor aandrijving - tandwiel en pennenrand - hydraulisch De bak wordt algemeen beschouwd wat betreft gestelde eisen en mogelijke constructiewijzen. Een zeer eenvoudige bak wordt nader gedimensioneerd. Het vierde deel handelt over de verbindingen tussen de bewegende bak en de vaste kanaalpanden. Hier komen aan de orde hoogwaterkering, deurkeuze en bewegingsmechanisme, waterniveau gelijk maken, maken en verbreken van verbindingen, aanvaringsbescherming en vormgeving van de hoofden. Tenslotte wordt het betonwerk van de lift behandeld. Dit omvat een waterdichte bak tot boven het grondwaterpeil, vier draagtorens en twee hoofden. De fundering van het geheel kan op staal geschieden.