Versterking van de hoogwaterkering ter plaatse van de Koopmans - en Vissershaven te Vlissingen in het Kader van de Delta wet

More Info
expand_more

Abstract

In Vlissingen , vlak naast het monument van de Ruyter op het Keizershoofd ligt een tweetal kleine havenbekkens . Gelegen in een architec tonische fraaie en vooral oude omgeving, maken de Vissershaven en Koopmanshaven deel uit van het stadsgezicht . De Koopmanshaven had vroeger een veel gro ter oppervlak , maar naarmate de stad Vlissingen groeide werden delen van de haven gedempt ten behoeve van de bebouwing. De ligging van de oude , gedempte bekkens is nog terug te bij onder andere het Bellamypark. Ook de Vissershaven is qua oppervlak niet intact gebleven, ook hier zijn sommige bekkens gedempt. Vele oude constructies zijn nog altijd aanwezig alhoewel hier en daar reparaties en/of vervangingen hebben plaatsgevonden. De Vissershaven wordt afgesloten door een in 1856 gebouwde spuisluis die na 1953 door vervanging van de deuren als keersluis dienst ging doen. Rondom en op sommige plaatsen zelfs in de kering staan oude gebouwen die onder bescherming van de Monumentenwet vallen Aan de zuid-zijde wordt de haven door het uiteinde van de Oranje Dijk en de Muur van Altena beschermd tegen de zee. De Koopmanshaven sluit bij het monument aan op de fraaie Boulevard, en zo maken de constructies van de Koopmanshaven en sommige van de Vissershaven deel uit van de primaire waterkering. Dat deze kering , vooral bij de beide havens niet bestand is tegen het grove zeegeweld werd op trieste wijze bewezen bij de ramp op 1 februari 1953. Een aantal instanties waaronder de gemeente en rijkswaterstaat besefte dat de bestaande situatie slechts een tussenfase was naar betere veiligheid van het achterliggende gebied. In 1974 werden nogmaals plannen uitgewerkt om de huidige zeewering aan de veiligheidsnormen aan te passen . Deze plannen liggen ten grondslag aan de huidige door Rijkswaterstaat uitgewerkte plannen voor de waterkering in dit gebied. Het is de bedoeling dat de nieuwe zeewering in het begin van de 90-er jaren gereed zal komen. Deel 1: RuimtelijK Functioneel Onderzoek Deel 2: Golfoverslag berekeningen Deel 3: Fouten analyse Deel 4: De hoogwaterKering t.p.v. de Koopmanshaven Deel 5: De hoogwaterkering t.p.v. de Vissershaven Deel 6: Wegneembaar deel van de hoogwaterkering t.p.v de Koopmanshaven