De Industriële Tunnelbouw Methode in het Ondergronds Logistiek Systeem / The Industrial Tunnelling Method in the Underground Logistic System

Een analyse van de tunnel-grond interactie in axiale richting / Analysis of axial soil – structure interaction

More Info
expand_more

Abstract

Het OLS-project (Ondergronds Logistiek Systeem) beoogd een betrouwbare verbinding te creëren voor het transport van bloemen tussen de veiling in Aalsmeer, Schiphol en een toekomstige railterminal bij Hoofddorp. Een variant voor de uitvoering van de drie boortunnels in het tracé is de Industriële Tunnelbouw Methode (ITM). Dit is een innovatieve techniek waarbij de tunnelbuis middels continue extrusie van staalvezelbeton wordt aangelegd. In deze studie is onderzocht hoe de Industriële Tunnelbouw Methode in het OLS kan worden toegepast. Een specifiek ITM-aspect is nader onderzocht: de tunnel-grond interactie in axiale richting ten gevolge van een temperatuurverkorting. Met het opgestelde mechanicamodel kan de maximale afstand tussen de benodigde dilatatievoegen worden bepaald. The OLS-project, i.e. ‘Underground Logistic System’, aims to establish a reliable transport link for flowers between the Aalsmeer Flower Auction, Schiphol Airport and a future rail terminal near Hoofddorp in The Netherlands. For construction of the three bored tunnels in the project the Industrial Tunnelling Method (ITM) is considered. This innovative technology is based on continuous extrusion of a steel fibre-reinforced concrete lining. How the Industrial Tunnelling Method can be applied in the OLS-project has been investigated in this study. One particular aspect has been researched in more detail: the axial soil – structure interaction due to temperature induced contraction during hardening of the concrete. By means of the mechanical model formulated in the report, the maximum distance between the required movement joints can be determined.