Nautische beoordeling varianten voor bruggen te Zwolle over het Zwartewater ter hoogte van de Middelweg en de Bachlaan

More Info
expand_more

Abstract

Tijdens de bespreking die heeft plaatsgevonden te Zwolle op 14 septeber jl. is op basis van de in een eerder stadium door de gemeente Zwolle aangegeven bruglocaties een aantal varianten naar voren gebracht. Aan de dienst Verkeerskunde (DVK) is verzocht deze varianten in nautisch opzicht te beoordelen. Uitgangspunt hierbij is een beweegbare brug met een opzicht te beoordelen. Uitgangspunt hierbij is een beweegbare met een doorvaarthoogte van minimaal 5.50 m en de mogelijkheid om tweestrooksverkeer onder het vaste deel plaats te laten vinden. In het rapport worden aan de hand van de vragen die in het betreffende bespreekverslag zijn gesteld de verschillende oplossingen voor zowel de brug ter hoogte van de Middelweg als de brug ter hoogte van de Bachlaan vanuit nautisch oogpunt beoordeeld. Conclusie Er is eigenlijk geen enkele loactie bij de aangegeven varianten die volledig voldoet aan de nautische randvoorwaarden. Voor de diverse varianten geldt het volgende: Variant I : Nautisch onacceptabel. Variant II : Nautisch acceptabel mits er een verdraaiing van de brugas, een tweetal bochtverbredingen, bredere doorvaartwijdtes onder de brug en een voldoende diepe vaarweg ter plaatse van de brug wordt toegepast. Variant III: Nautisch onacceptabel. Variant IV : Nautisch onacceptabel. Variant V : Nautisch acceptabel mits kruisingshoek over de invaart naar de stadsgracht geoptimaliseerd wordt. Daarnaast glijdende brugbediening toepassen. Variant VI : Nautisch onacceptabel. Variant VII: Nautisch acceptabel mits goed bedinginsregiem voor bruggen, een tweetal bochtverbredingen, bredere doorvaartwijdtes onder de brug en een voldoende diepte vaarweg ter plaatse van de brug worden toegepast. Op grond van de overwegingen zoals hiervoor aangegeven zijn vanuit nautisch oogpunt de varianten V en II gelijkwaardig mits er bij variant II weinig schepen uit de insteekhaven naast de mogelijke brug varen. Variant VII scoort duidelijk minder ten gevolge van het gevaarlijke uitvaren van beide naast gelegen jachthavens.