De Spoorsingelvariant

Een ontwerp van de tunnelverbinding tussen de metro en de RandstadRail in het centrum van Rotterdam

More Info
expand_more

Abstract

Uit het 'Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer' blijkt de aanleg van een hoogwaardig vervoerssysteem voor de middellange afstanden in de Zuidvleugel van de randstad noodzakelijk. De oplossing wordt gezocht in het invoeren van een lightrailsysteem, genaamd de RandstadRail, op het traject tussen Den Haag en Rotterdam. De ontwikkeling van de RandstadRail gebeurt in overleg met verschillende marktpartijen. Ballast Nedam Engineering interesseert zich voor de aanleg van de RandstadRail en neemt deel in dit overleg. Hierdoor is ruimte voor studie naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van de RandstadRail. Een punt van onderzoek is de aanlanding van de RandstadRail in Rotterdam. Een mogelijke variant gaat via de Spoorsingel. Een van de nog onbeantwoorde vragen is hoe de Spoorsingelvariant technisch te realiseren is en of een fysieke koppeling met de bestaande metrolijn haalbaar is. Vertaald naar een probleemstelling: Is fysieke koppeling van de RandstadRail en het Rotterdams metronet via de Spoorsingelvariant haalbaar en hoe is dit vorm te geven? Het doel van dit rapport is dan ook het presenteren van een ontwerp van de aansluiting van de RandstadRail op de metrolijn in Rotterdam. De vraag naar de haalbaarheid en de vormgeving van de aansluiting is op te lossen in een drietal ontwerpstappen: • Het functioneel ontwerp; waarin ingegaan wordt op de vraag welke eisen aan het ontwerp van de RandstadRail worden gesteld en aan welke randvoorwaarden het ontwerp moet voldoen. • Het ruimtelijk ontwerp; waarin ingegaan wordt op de vraag waar de exacte plaats van de aansluiting is. • Het constructief ontwerp; waarin ingegaan wordt op de vraag hoe de aansluiting constructief te realiseren is.

Files