Een onderzoek naar de perspectieven van omwonenden omtrent de geplande groei van Eindhoven Airport

More Info
expand_more

Abstract

Eindhoven Airport heeft voor de komende jaren een enorme groei gepland staan tot zo’n 43.000 vliegbewegingen per jaar in 2020. Momenteel heerst er ontevredenheid onder bewoners. Om de geplande groei op een soepele manier te kunnen implementeren is draagvlak in de regio echter essentieel. Doel van deze Bachelor Scriptie is om erachter te komen welke perspectieven omwonenden erop nahouden en welke onderwerpen hen daadwerkelijk interesseren. Op basis van die informatie is het mogelijk om aanbevelingen te doen aan Eindhoven Airport over de manier waarop zij het draagvlak in de regio zou kunnen vergroten. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is de Q-methodologie gebruikt. Aan de hand van bestaande literatuur en gestructureerd door de Cultural Theory van Thompson et al. (1990) is een set met stellingen ontwikkeld die vervolgens door een aantal geselecteerde respondenten gesorteerd is. Op basis van de resultaten van de Q-studie zijn er vier perspectieven ofwel houdingen aan het licht gekomen: de economische houding, de milieubewuste houding, de onverschillige houding en de idealistische houding. Onderling verschillen de perspectieven sterk. Om het draagvlak te vergroten, zal Eindhoven Airport voldoende aandacht moeten besteden aan enerzijds het milieu en anderzijds aan de geluidsbelasting van de omgeving. Op basis daarvan kunnen drie aanbevelingen gedaan worden. Ten eerste zou de luchthaven er goed aan zou doen om de communicatie naar omwonenden toe transparanter en persoonlijker te maken, om ervoor te zorgen dat de omwonenden weten op welke manieren Eindhoven Airport rekening met hen houdt. Een tweede aanbeveling is om met de overheid in gesprek te gaan over waar er verbeteringen mogelijk zijn om het vertrouwen in zowel Eindhoven Airport als overheidsinstanties te vergroten. Een belangrijk onderwerp hierin zou wederom de communicatie moeten zijn. De derde aanbeveling heeft betrekking op het doen van onderzoek naar milieueffecten en geluidsoverlast: de luchthaven moet met een onafhankelijke derde partij in zee gaan om onderzoek uit te laten voeren. Op deze manier is het mogelijk om vertrouwen te winnen van omwonenden, waardoor het draagvlak vergroot zou kunnen worden.