Simulatiemodel van containertransport tussen Rotterdam en inland-terminals

More Info
expand_more

Abstract

In dit afstudeerrapport is gekeken naar nieuwe logistieke systemen voor het containertransport tussen Rotterdam en de inland-Rijn-terminals. Bij deze systemen wordt gebruik gemaakt van duwboten en duwbakken. Er worden in principe twee soorten duwboten onderscheiden, namelijk transportduwboten en dstributieduwboten. Langs de Rijn worden parkings geplaatst, dit zijn uitwisselpunten van duwbakken. Op de parking van Rotterdam zal een transportduwboot een aantal duwbakken vastkoppelen. De transportduwboot vaart vervolgens richting Duitsland. Aangekomen op een parking, worden de duwbakken losgekoppeld, die dit distributiegebied als bestemming hebben. De transportduwboot vaart door naar de volgende parking, waar ook een aantal duwbakken worden losgekoppeld. Aangekomen bij de laatste parking, zal de transportduwboot richting Rotterdam gaan varen. Tijdens de dal vaart zal de transportduwboot duwbakken vastkoppelen, indien deze op de parkings liggen. De transportduwboten zorgen puur voor het transport van duwbakken tussen de parking van Rotterdam en de overige parkings. De distributieduwboten koppelen duwbakken vast op de parking, waarna de distributieduwboten de containers gaan uitventen in het betreffende distributiegebied. De duwbakken worden in deze distributiegebieden geladen met containers met bestemming Rotterdam. De distributieduwboten koppelen de duwbakken los op de parking, zodat de duwbakken kunnen worden opgepikt door transportduwboten. In het Rotterdamse havengebied varen een aantal havenduwboten, die de duwbakken oppakken van de parking van Rotterdam en vervolgens langs de terminals in het Rotterdamse havengebied vaart, waar de containers met bestemming Rotterdam worden gelost en de containers met herkomst Rotterdam worden geladen in de duwbakken. Bij het laden van de duwbakken krijgt de duwbak een distributiegebied als bestemming, zodat in een duwbak alleen containers voor één distributiegebied is geladen. Er zijn vier verschillende transportvarianten onderzocht. Voor dit onderzoek is een computersimulatieprogramma geschreven in PROSIM. Het resultaat van dit onderzoek is onder andere dat systeem 1 het meest optimaal functioneert. Berekend is dat de kosten per TEU-km 43 cent bedragen voor systeem 1.