Het trace en dwarsprofiel van het Maas-Rijn kanaal

More Info
expand_more

Abstract

Er wordt een beschrijving gegeven van het bevaarbare gedeelte van de Maas, het lateraal kanaal en het Julianakanaal. De mogelijkheden die deze scheepvaartroute biedt, moeten als zeer belangrijke randvoorwaarden voor een eventuele Maas-Rijn verbinding gezien worden. Er zullen b.v. nooit meer of grotere de Maas-Rijnverbinding passeren dan de sluizen in Afuasbracht toelaten. Gemakshalve wordt het scheepvaartverkeer vanaf de Rijn met een eventuele bestemming langs het Maas-Rijnkanaal even vergeten. Van de aktiviteiten die plaatsvinden om een waterbouwkundig project zoals een kanaal te realiseren is een model op te stellen. Dit model, opgebouwd uit verschillende fasen, kan er als volgt uit zien: - Ontwerpfase 1) Probleemdefinirende fase 2) Strukturerende fase 3) Vormgevende fase 4) Dimensionerende fase - Uitvoerende fase - Beheersfase