Aantasting van dwarsprofielen in vaarwegen

Technische aanbevelingen voor oeververdediging van losgestorte en gezette steen: samenvattend verslag

More Info
expand_more

Abstract

Voor het ontwerp van een oeververdediging in een vaarweg is kennis van de mogelijke belastingen en de sterkte van de constructieonderdelen nodig. De belasting wordt voornamelijk veroorzaakt door de scheepsgeinduceerde waterbeweging. In figuur 3 is een overzicht gegeven van de relaties tussen de verschillende aspecten die van belang zijn bij het ontwerp van een oeververdediging in een vaarweg. In hoofdstuk 2 wordt de scheepsgeinduceerde waterbeweging behandeld. De hoofdstukken 3 en 4 hebben betrekking op het ontwerp van oeververdedigingsconstructies van losgestorte en gezette steen. In hoofdstuk 5 wordt de probabilistische rekenmethodiek ui teengezet. Aan de hand van enkele case-studies zullen de formules worden toegelicht in hoofdstuk 6. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van een zogenaamde checklist (appendix III) en een stroomschema (appendix IV), die een overzicht geven van de noodzakelijke berekeningen en rekenregels. De eigenlijke formules en rekenmethodieken zijn bijeengezet in appendix II, terwijl de symbolen in appendix I worden verklaard.

Files