Besturing van Facilitaire organisaties

More Info
expand_more

Abstract

De bedrijfsvoering van facilitaire organisaties is in de afgelopen tien jaar bedrijfsmatiger en professioneler geworden. In veel bedrijven is een proces gaande van verzelfstandiging van facilitaire eenheden. Facilitaire eenheden worden losgekoppeld van het moederbedrijf en opereren min of meer als zelfstandige economische eenheden. De nieuwe missie van de facilitaire organisatie gaat uit van meer marktwerking, een grotere rol voor de (interne) klant en een betere verhouding tussen de kosten en de geleverde prestaties. Bij veel facilitaire organisaties vindt tegelijkertijd de overgang plaats van een bureaucratische besturing, met veel centrale regelgeving en controle, naar een besturingssysteem gebaseerd op (interne) marktwerking. Dit rapport gaat over de systemen van bedrijfsvoering die facilitaire organisaties op dit moment toepassen voor de besturing van facilitaire activiteiten en de huisvesting in het bijzonder. In het theoriedeel staan vragen centraal als: Hoe zijn facilitaire organisaties georganiseerd en hoe worden facilitaire en huisvestingsactiviteiten bestuurd? In het praktijkdeel van het rapport wordt beschreven op welke manier de nieuwe missie van een aantal facilitaire organisaties, waaronder die van TNO, DSM, de Luchthaven Schiphol en de Rabobank, heeft geleid tot aanpassingen in de organisatiestructuur en het besturingssysteem.

Files