Bodemligging Hartelkanaal sedimenttransportberekening t.g.v. getij en scheepvaart

More Info
expand_more

Abstract

In deze studie zijn sedimenttransportberekeningen voor het Hartelkanaal uitgevoerd. Hiertoe zijn de resultaten van een eerder uitgevoerde getijberekening gebruikt (zie 2.2). Er is getracht de invloed van de scheepvaart op de sedimenttransporten te kwantificeren (2.3 en 3). Daarna is een model ontwikkeld om de invloed van getij en scheepvaart te kunnen meenemen, hetgeen uitmondde in het computerprogramma HARTEL (hoofdstuk 4). Het programma berekent sediment transporten t.g.v. getij en scheepvaart op vakgrenzen, zoals die ook in de getijberekening zijn gebruikt. Omdat veel invloedsfactoren niet bekend zijn, is een onderzoek uitgevoerd naar de gevoeligheid van de berekeningen voor o.a. getij-, scheepvaart- en bodemgegegevens (hoofdstuk 5). Hoewel hieruit bleek dat nader onderzoek en metingen nodig zijn, is getracht iets te zeggen over de ontwikkeling van de bodemligging in de toekomst en is een evenwichtsligging bepaald (5.5). Hoofdstuk 6 beschrijft de bepaling van de evenwichtsligging van de bodem op een heel andere wijze. Hier wordt uitgegaan van een empirische stabiliteitsvoorwaarde voor de bodem van zeegaten. In hoofdstuk 7 zijn de aanbevelingen en conclusies van het onderzoek beschreven.