Het baggeren en gebruiken van het sediment uit de ondieptes van de IJsselmonding

More Info
expand_more

Abstract

De aanslibbing van sedinent in de monding van een rivier vormt een ernstige belemmering voor de scheepvaart. In dit onderzoek is gekeken Daar de moeielijkheden om het sediment van de IJssel te gebruiken om andere projekten te kunnen verwezenlijken. Zo is gekeken naar de uitvoering van de bouw van de dijk van de Markerwaard met behulp van bet IJsselzand. Er is een opzet gemaakt van het materieel dat bij een dergelijk werk ingezet moet worden, zoals de winzuigers, de duwboten en bakken, de bakkenzuigers en het materieel op de stort. De capaciteiten en de vermogens van de zuigers zijn bepaald en de verschillen tussen een 50- en een 120-urige werkweek zijn onderzocht. Vervolgens is voor vier uitvoeringsmethoden een kostenraming gemaakt, waaruit bleek, dat de uitvoering in continudienst 8 tot 12 procent goedkoper is dan de andere uitvoeringsmethode. Ook zijn nog twee projekten bestudeerd, waarbij het sediment in de buurt van de winplaats wordt gebruikt. Deze projekten waren achtereenvolgens de ophoging van een terrein voer de industrie en de aanleg van een recreatie-eiland in het Ketelmeer. Van beide projekten zijn de uitvoeringswijze en de kostenraming opgezet.

Files