De optimale weg

Publiek private samenwerking bij infrastructuur

More Info
expand_more

Abstract

In de Leidse agglomeratie en in het gebied ten westen daarvan treedt een aantal uiteenlopende verkeersproblemen op. In algemene zin gaat het vooral om intensief autoverkeer dat op verschillende wegvakken congestie veroorzaakt en de leefbaarheid in de steden en dorpen aantast. De congestie belemmert ook de economische ontwikkeling. Meer in het bijzonder gaat het om de zware belasting van de oost-westverbinding door Leiden heen en het vele verkeer dat via het lokale wegennet een route kiest, bijvoorbeeld Wassenaar, Rijnsburg, Oegstgeest en Valkenburg. De wegcapaciteit is onvoldoende om het verkeersaanbod te kunnen verwerken. Dat geldt op de N44 in Wassenaar en op de N206 Katwijk-Leiden. Maar ook de oostwestroute via de N206 door Leiden heen kent filevorming en vertraging met name op de Dr. Lelylaan en bij het Lammenschansplein. Ook de Europa-weg die de stad aansluit op de A4 is overbelast. Medio 2010 zal deze situatie verergeren door de groei van het autoverkeer en door de intensivering van de verstedelijking in de regio. Ook de economische vitaliteit van de Leidse binnenstad en de economische ontwikkeling van de veiling Flora te Rijnsburg worden volgens de regio belemmerd door de geschetste verkeersproblematiek. Met name in het voorjaar en de zomer als de toeristenstroom naar de kust en de bollenvelden op gang komt wordt de leefbaarheid en bereikbaarheid in de regio nog eens extra belast door het omvangrijke toeristische verkeer. Tenslotte functioneert het openbaar vervoer in dit gebied niet optimaal. De bussen bieden een afnemende reissnelheid in verband met congestie en een onvoldoende doorstroming op het wegennet. De kostendekkingsgraad voor het streekvervoer blijft lager dan de nagestreefde 50 % en de verbeteringsmogelijkheden van het bestaande bussysteem raken langzamerhand uitgeput. Het voorzieningenniveau staat daardoor onder druk. Het openbaar vervoer kan daardoor de concurrentie met de auto op veel relaties niet goed aan. De fiets is voor velen alleen op de kortere afstand een alternatief voor de auto. De huidige verkeers-problemen ten aanzien van de oost-westverbindingen in de Leidse regio dienen opgelost te worden. Bij het oplossen van deze problemen zijn zowel publieke als private partijen betrokken. De vraag is, wat de financiële bijdrage van private partijen zou kunnen zijn om een ruimtelijk alternatief ten behoeve van de verbetering van de bestaande oost-westverbindingen in de Leidse regio tussen de A4 en de A44 te realiseren. Er dient hierbij rekening te worden gehouden met de wensen, de eisen en de visies van de betrokken actoren. Op basis van deze uitwerking zal bovendien getracht worden een model voor PPS bij infra-structuur af te leiden.