Beschouwing tav de veiligheid van de Postbootkade

More Info
expand_more

Abstract

De Postbootkade te Harlingen heeft zeer recent een verbetering ondergaan. De kruinhoogte is aangehouden op NAP + 5.90 m. De kruin bestaat uit een plateau dat geheel met klinkers is bekleed. De ontwerphoogte van de waterkering is NAP + 6.10 m. Ter plaatse van de buitenkruinlijn is een L-vormig keermuurtje in de constructie opgenomen. Aan de binnenzijde van genoemd plateau is een vrij steil talud van klinkers aanwezig. De Postbootkade wordt door een rederij gebruikt als afmeerplaats voor de veerboten naar Vlieland en Terschelling. Deze maatschappij is van plan binnen enkele jaren over te gaan tot de bouw van een nieuwe terminal op de kade. Het is de verwachting dat de Postbootkade bij deze gelegenheid opnieuw zal moeten worden aangepast. In vergelijking met een waterkering, zoals die over het algemeen langs de Nederlandse kust aanwezig is, kan worden gesteld dat de Postbootkade een ander profiel heeft en is opgebouwd uit andere elementen. De vraag is of deze constructie desondanks toch als voldoende sterk kan worden aangemerkt. Deze vraag spitst zich toe op de volgende elementen: - Is de kruinhoogte voldoende? - Is toepassing van een keermuurtje hier toelaatbaar? Conclusie Er is een constructie ontstaan die in waterbouwkundig opzicht als voldoende sterk kan worden beoordeeld. Verdere aanpassingen van de bekleding zijn daarom op korte termijn niet noodzakelijk. Indien blijkt dat de bouwplannen met betrekking tot de bouw van een terminal niet binnen een termijn van vijf jaar worden verwezenlijkt is het zinvol om de sterkte van de Postbootkade nogmaals kritisch te bezien. Het name de reststerkte van het kadelichaam en de waterdoorlatendheid van de bekleding verdienen dan de nodige aandacht. Onder zeer extreme omstandigheden ontstaat een situatie waarbij de hoeveelheid golfoverslag zodanig groot is dat betreden van de Postbootkade niet meer verantwoord is. Onder deze omstandigheden dienen belangstellenden te worden geweerd.

Files