Morgen bezorgen

Distributie in stedelijke gebieden van morgen

More Info
expand_more

Abstract

Rapport in opdracht van Adviesdiensten Verkeer en Vervoer. Doel van deze studie is aan te geven hoe een goederenvervoersysteem voor stedelijke gebieden in de verdere toekomst eruit zou moeten zien indien zowel rekening gehouden wordt met bereikbaarheids- en efficiency doelstellingen als met leefbaarheidsdoelstellingen. Om een gestructureerde beschrijving te kunnen geven van zo'n goederenvervoersysteem is in deze studie onderscheid gemaakt tussen de thema's 'vervoervraag', waarin de behoefte naar vervoer tot uitdrukking komt, 'vervoeraanbod' waarbij alle logistieke diensten horen en 'techniek en infrastructuur' waaronder voertuigtechniek en fysieke infrastructuur vallen. De vervoervraag is afhankelijk van economische factoren, van de geografische verdeling van activiteiten in een stedelijk gebied en van autonome ontwikkelingen als individualisering en vergrijzing. In drie 'ontwikkelingsscenario's' zijn drie economische ontwikkelingsperspectieven en verschillende stedelijke ontwikkelingsvarianten opgenomen. Ook is voor iedere scenario een beeld geschetst van het overheidsbeleid dat past binnen de kaders van het betreffende scenario. Om te kunnen voldoen aan de doelstellingen, zijn binnen het thema 'vervoeraanbod' ontwikkelingen als gezamenlijke distribitieconcepten, aangepast voorraadbeheer, het gebruik maken van overslagmogelijkheden aan stadsranden en onderlinge afstemming het meest veelbelovend. Binnen vervoertechniek wordt in dat kader gedacht aan voortbewegingstechnieken waarbij gebruik gemaakt wordt van elektrische tractie (stil en zonder lokale emissies), waarbij frequent gebruik gemaakt wordt van (modulaire) wissellaadeenheden en waarbij een beperkte rol kan zijn weggelegd voor automatisch gestuurde of geleide voertuigen. Wat betreft de infrastructuur zijn de toekenning van vrije banen voor het goederenvervoer, het aanwijzen van goederenvervoer-corridors en het op beperkte schaal toepassen van ondergronds vervoer de meest veelbelovende ontwikkelingen. Om tot een geïntegreerd vervoersysteem te komen lijkt de inrichting van stadsdistributiecentra, het introduceren van een licentie-systeem (waarin regels m.b.t. emissies en beladingsgraden zijn vervat) en de oprichting van publiek-private vervoerverbonden (die het goederenvervoer reguleren) noodzakelijk. Het in het kader van het (aangepaste) Europa-scenario gepresenteerde vervoersysteem lijkt aan de gestelde doelstellingen te kunnen voldoen: emissies en geluidoverlast veroorzaakt door het goederenvervoer kunnen aanmerkelijk verminderen en ook de fysieke overlast kan worden teruggebracht. Introductie van een vervoersysteem zoals gepresenteerd hoeft niet te leiden tot negatieve gevolgen voor het bedrijfsleven, hoewel door een grotere efficiency van het vervoer problemen kunnen ontstaan voor sommige bedrijven in de vervoersector.