Vervolgonderzoek monitoringsprogramma en validatie/verbetering van huidige beoordeling op golfklappen

More Info
expand_more

Abstract

Periodiek moeten asfaltdijkbekledingen in Nederland worden onderworpen aan een veiligheidsbeoordeling. Hiervoor wordt de structurele conditie aan de hand van een vaste beoordelingsmethode vastgelegd. Op basis van deze structurele conditie wordt de veiligheid tegen het schadebrengend effect van golfklappen vastgesteld. In 2007 is een studie [1] uitgevoerd naar verbetering van de veiligheidsbeoordeling van asfaltdijkbekledingen. Voornamelijk voor de oudere asfaltdijkbekledingen kan niet eenduidig worden bepaald worden hoe lang deze nog mee kunnen gaan. Tevens bestaat een behoefte aan een optimale strategie voor beheer en onderhoud van asfaltdijkbekledingen, inclusief een geschikte risicobenadering. De uitkomsten van de studie hebben meer inzicht gecreëerd in het gedrag van asfaltdijkbekledingen en op basis hiervan zijn de volgende aanbevelingen opgesteld: - Het verdient aanbeveling om op basis van een groot aantal resultaten van doorbuigingsberekeningen van geschematiseerde asfaltbekledingen relaties te ontwikkelen tussen gemakkelijk meetbare grootheden als deflectieprofiel en laagdikte en indicatoren die veelvuldig in de toetsing en analyse van dijkvakken worden gebruikt. Zulke parameters zijn de maatgevende rek of spanning onder in het asfalt onder een kritieke belasting en de beddingsconstante van de ondergrond; - De vermoeiingslevensduur van asfalt is afhankelijk van de opgelegde spanning. Voor analyses van de vermoeiingsterkte is het raadzaam om een genormaliseerde indicator te ontwikkelen om relaties met stijfheid, dichtheid, ouderdom, etc. te onderzoeken. Deze aanbevelingen zijn in een aanvullend onderzoek verder uitgewerkt en de resultaten worden in dit rapport gerapporteerd.

Files