Slim opladen van meerdere elektrische voertuigen

Software

More Info
expand_more

Abstract

De huidige beschikbare laadpalen zijn eenvoudige voedingsbronnen die geen rekening houden met omstandigheden zoals het energieverbruik van de rest van een gebouw. Hierdoor ontstaan pieken in het energiegebruik en dit brengt hoge kosten met zich mee. Software die nodig zal zijn voor het opladen van elektrische voertuigen met kostenbesparende oplaadpalen zal in deze thesis ontworpen en gerealiseerd worden. De software is opgedeeld in vier onderdelen: het algoritme, de vermogensberekening, de gebruikersinterface en de aansturing. De vormgeving en de mogelijkheden van ieder onderdeel worden apart onderzocht. Voor het algoritme zal onderzocht worden hoe een laadschema gegenereerd kan worden dat rekening houdt met prioriteit van verschillende gebruikers. Vervolgens wordt voor de vermogensberekening bepaald wat het beschikbaar vermogen is voor de laadpalen en wordt er een schatting gemaakt van het toekomstig beschikbaar vermogen. De gebruikersinterface vormt de brug tussen de gebruiker en het algoritme, waarmee benodigde informatie opgevraagd wordt om het algoritme optimaal te laten functioneren. Als laatste wordt onderzocht hoe de hardware aangestuurd kan worden door de hoeveelheid stroom die iedere auto krijgt door te geven. De onderdelen worden los van elkaar gesimuleerd en in het hoofdstuk integratie wordt beschreven hoe het tot een werkend geheel wordt gemaakt. De thesis wordt afgesloten met een reflectie op het geleverde werk en er worden aanbevelingen gedaan voor eventueel vervolgonderzoek.