Kantoor Binnenste Buiten

Bedrijfshuisvestingsvoorkeuren creatieve industrie in Nederland

More Info
expand_more

Abstract

Het afstudeeronderzoek: ‘Kantoor Binnenste Buiten’, bepaalt de gebruikervoorkeuren van de creatieve industrie op de schaalniveaus van locatie, gebouw en gebruik. Met behulp van de bepaalde gebruikersvraag is het praktijkinstrument: Transformatiemeter Creatieve Industrie ontwikkeld. Gebouweigenaren, projectontwikkelaars en overige initiatiefnemers kunnen met dit instrument eenvoudig bestaande leegstaande kantoorgebouwen toetsen of deze potentie hebben om te herbestemmen voor de creatieve industrie. Afbakening Dit onderzoek bepaalt de gebruikervoorkeuren van gebruikers uit de creatieve industrie, werkzaam in bedrijven met een bestaansrecht van minder dan 5 jaar, op de schaalniveaus van locatie, gebouw en gebruik. De creatieve industrie is op te delen in drie deelsectoren: creatieve zakelijke dienstverlening, kunst en media & entertainment. Voor iedere deelsector afzonderlijk zijn de gebruikersvoorkeuren bepaald. Aanpak onderzoeksmethodieken Dit onderzoek hanteert voor de beantwoording van de hoofdonderzoeksvraag vijf onderzoeksmethodieken: het literatuuronderzoek, bezoek aan drie creatieve clusters in Nederland, de delphi studie, enquête en toetsing van het praktijkinstrument op het bestaande kantoorgebouw: Trivium te Amsterdam. Bevindingen Bedrijven uit de creatieve industrie, met een bestaansrecht van minder dan 5 jaar, vinden bij de keuze van een nieuwe bedrijfshuisvesting de gebruikersvoorkeuren op het niveau van gebruik het belangrijkste. Men wenst dat de bedrijfshuisvesting voorziet in de facilitering van een gratis draadloze internetaansluiting, ontmoetingsplekken in het gebouw, de bedrijfsruimte is voorzien van goede beveiliging en er de mogelijkheid is om de huisvesting te huren via een maandelijks contract. Op het niveau van locatie zijn de gebruikersvoorkeuren met betrekking tot fysieke bereikbaarheid en de aanwezigheid van restaurants en café belangrijk. Indelingsflexibiliteit van de bedrijfshuisvesting en het gezamenlijk huisvesten in een kantoorpand met meerdere huurders zijn op het niveau van gebouw de belangrijkste voorkeuren. Verder volgde uit het onderzoek dat de drie deelsectoren van de creatieve industrie specifieke gebruikersvoorkeuren hebben voor de bedrijfshuisvesting.