Basiskustlijn 2001

Evaluatie ligging Basiskustlijn

More Info
expand_more

Abstract

In de nota Kustbalans 1995, de tweede Kustnota, is geconstateerd dat de ligging van de basiskustlijn (BKL) niet overal optimaal is [lit.1]. Volgens alle Provinciale Overlegorganen voor de Kust (POK) kan daardoor onvoldoende worden ingespeeld op regionale behoeften voor natuurlijke dynamiek, veiligheid en recreatie. Deze stelling wordt onderbouwd in adviezen van de POK’s aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat omtrent met name bestuurlijke aspecten van de basiskustlijn (1999). De adviesvraag beoogde een aanzet te geven voor een gezamenlijke evaluatie van de basiskustlijn [lit.2]. In de adviezen is geconstateerd dat de basiskustlijn een bruikbaar instrument is voor het handhaven van de veiligheid tegen overstroming en voor het duurzaam behoud van functies op het strand en in het duin. Toetsing van de actuele kustlijnligging aan de basiskustlijn geeft in het algemeen eenduidige en uniforme informatie ten behoeve van de planning van maatregelen, meestal suppleties. De POK’s vragen zich echter af of de doelstelling van veerkracht en dynamiek daarbij eveneens voldoende ruimte krijgt. In vervolg op bovengenoemde adviezen heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in februari 2000 de POK’s gevraagd advies uit te brengen met betrekking tot de optimalisatie van de ligging van de basiskustlijn. Daarbij geldt de positie van de BKL zoals aangegeven in de nota DGW 93.021 ‘Basiskustlijn, norm voor dynamisch handhaven’ als uitgangspunt. In de loop van het jaar 2000 zijn de schriftelijke adviezen van de POK’s omtrent de basiskustlijnligging ontvangen (bijlage 2). In dit document worden de adviezen van de POK’s samengevat en geanalyseerd en beoordeeld tegen de achtergrond van het kusthandhavingsbeleid. Daaruit volgt het besluit van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat tot aanpassing van de ligging van de BKL. De resultaten van de adviesaanvraag aan de POK’s van april 1999 zijn daarin eveneens meegenomen. In bijlage 3 wordt de verplaatsing van de BKL per raai in getallen gespecificeerd terwijl in bijlage 4 de ligging van de nieuwe BKL op kaart wordt gepresenteerd.

Files