Scheur ten gevolge van golfbelasting in een al gescheurde asfaltbekleding

More Info
expand_more

Abstract

In dit onderzoek wordt verkend in hoeverre het uitgangspunt dat de bekleding ongescheurd is, ook veilige uitkomsten oplevert voor de situatie waarbij, door andere oorzaken, al een scheur aanwezig is. De motivatie die daarachter zit is gelegen in de veronderstelling dat een enkele scheur niet direct tot falen van de bekleding leidt, maar dat alleen als er op vrij korte afstand van elkaar scheuren zijn ontstaan, of dat er een patroon van verbonden scheuren ontstaat, er een serieuze kans is op vervolgschade die niet alleen de toplaag betreft: het falen van de toplaag. Doel van dit onderzoek is dus vast te stellen of de huidige rekenmethode, al is hij gebaseerd op de fictie dat de bekleding nog volledig ongescheurd is, veilige uitkomsten geeft. Na de hiervoor geformuleerde probleemstelling wordt allereerst de in dit onderzoek gevolgde aanpak beschreven. In hoofdstuk 2 wordt eerst de schematisatie van de bekleding en de aanpak van het probleem beschreven. In hoofdstuk 3 wordt de ongescheurde situatie beschreven die nu de basis vormt voor GOLFKLAP. De vergelijking voor het moment, de referentie voor deze bureaustudie wordt hierbij ook gegeven. In de hoofdstukken 4 en 5 wordt de oplossing gegeven voor de situaties met een scheur loodrecht op de belasting en een scheur evenwijdig aan de belasting en met een case geïllustreerd. In hoofdstuk 6 kunnen door de cruciale parameters te variëren, algemeen geldige uitspraken worden geformuleerd. Deze rapportage besluit met conclusies en aanbevelingen.

Files

08p6.pdf
(pdf | 0.675 Mb)